اخبار فرش

دو قالی ارزشمند پولونزی و کرمان ایران در حراجی «کریستی» فروخته شد

حراج «کریستی» لندن دو قالی گران قیمت پولونزی و کرمان ایران را به معرض فروش گذاشت.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، قاليچه پولونزی صفوى در حراج كريستيز به مبلغ 2.062.500 پوند انگليس و 2.852.500 دلار آمريكا و قالى بی نظیر بافت کرمان ١٩١٠ ميلادى به ابعاد ٩ متر مربع به مبلغ ٩٥،٠٠٠ دلار در حراج كريستى لندن بفروش رفت.

گنجینه‌های ایرانی در حراج‌های خارجی به معرض نمایش درامد. این نمایشگاه شامل نسخه های خطی ، نقاشی و سایر قطعات از سراسر جهان اسلام و فرش های شرقی در مسیر ابریشم بود. از موارد برجسته آن یک قرآن تیموری است که روی کاغذهای چینی رنگی نوشته شده است ، یک گلدان نادر مملوکی که به طرز عجیبی با نقره و طلا تزئین شده و یک فرش ابریشمی یارکاند از ترکستان شرقی با انارهای رسیده تزئین شده است.

چند مورد از آثار هنری و عتیقه‌جات نفیس ایرانی از تابلوی «صف سلام» اثر «عبدالله خان» و فرش‌های ابریشمی دوران صفویه گرفته تا یک اثر مهم از «بهمن محصص»، در حراجی‌های ساتبیز و کریستیز به فروش گذاشه شد.

در حراجی کریستیز با عنوان هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرش‌های شرقی طیفی از اشیا، تابلوها و دست‌نوشته‌های نفیس از سراسر خاورمیانه، هند و اروپا به مزایده گذاشته شد.

به نقل از وبسایت رسمی کریستیز، نگین این حراجی یک تابلوی باشکوه و نفیس اثر عبدالله خان نقاش دربار قاجار است که نوادگان فتحعلی شاه را در مراسم نوروزی صف سلام به تصویر می‌کشد.

این اثر با شکوه در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط فردیک کلی بارتلت (Frederic Clay Bartlett ) هنرمند و مجموعه‌دار فرانسوی در آمریکا خریداری شد و حالا قرار است با ارزش تخمینی ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند چکش بخورد.

علاوه بر این تابلوی عتیقه، ایران در این حراجی ۳۰ اثر دیگر نیز دارد که از آن جمله می‌توان به دو نقاشی از میرعلی تصویرگر معروف دوره قاجار، چند قلیان میناکاری شده از دوره قاجاریه، یک پرتره از محمدعلی شاه قاجار به قلم مصورالممالک و یک فرش ابریشمی پولونزی از دوران صفویه و فرش بافت کرمان اشاره حراجی هنر دنیای اسلام شد

کریستیز (به انگلیسی: Christie’s) یک بنگاه تجارت آثار هنری و یک خانه حراج اشیاء هنری با شهرت جهانی است. اکنون این مرکز بزرگترین خانه حراج دنیا با مجموع فروش ۳.۵ میلیارد دلاری در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی است. کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک، ایالات متحده آمریکا است

منبع
مرکزملی فرش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا