اخبار فرش

معرفی اصغر روفه‌ گر حق

پدر صنعت رفوگری فرش، استاد و مربی مرمت قالی

استاد مرحوم اصغر روفه‌ گر حق به دلیل سال ها تلاش و نوآوری در حوزه رفوگری فرش دستباف به لقب پدر رفوگری فرش مفتخر بود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، رسول روفه‌گر حق در سال ۱۳۳۲ در یکی از مراکز بافندگی فرش دستباف یعنی تبریز بدنیا آمده است. این هنرمند مرمت‌گر فرش از کودکی با فرش دستباف و حرفه رفوگری آشنا و به تدریج انگیزه اولیه برای ورود به این حرفه را کسب کرد.

وی در دوران نوجوانی وارد بازار و حجره پدر شد و علاوه بر کمک به فراگیری حرفه‌ای مرمت فرش پرداخت. رسول روفه‌گر حق پس از گذشت مدت زمانی، مغازه‌ای در بازار تبریز دایر و با این عمل، شغل حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

استاد در خرداد سال ۱۳۷۲ طی بزرگداشتی که در مقبره الشعرای تبریز از سوی سازمان میراث فرهنگی استان آذرباجان شرقی به همراه تنی چند از اساتید از جمله اساتید: اعلاباف، نخجوانی، برگی، عماد مورد تقدیر قرار گرفت و به لقب پدر رفوگری فرش مفتخر شد.

رسول روفه‌گر توانست دو مقوله تجربه و علمی را با یکدیگر درآمیخت و توانست فرش‌های موزه‌ای همانند موزه هامبورگ بسیاری را ارزیابی و ترمیم کند. ایشان با بیش از سه دهه تجربه در حوزه مرمت فرش، در دو حوزه بازار و حتی دانشگاه فعالیت داشته و دارد.

از جمله سوابق وی می‌توان به همکاری با مرکز آموزش هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، همکاری با مدرسه عالی شهید سرداری، پذیرش مسئولیت در تدوین ثبت ملی و جهانی فرش آذربایجان و عضویت در هیئت موسس انجمن طراحان و نقاشان قالی آذربایجان اشاره داشت.

این مرمت‌گر فرش سرانجام به دریافت دکتری افتخاری نایل شد و هم‌ اکنون علاوه بر مرمت فرش، کارشناسی فرش‌های موزه‌ای، عضو شورای سیاست‌گذاری میراث فرهنگ و پذیرش مسئولیت در موزه فرش تبریز (که به زودی راه‌اندازی خواهد شد)، در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز مشغول به تدریس است.

رسول روفه‌گر پسر استاد که هم‌اکنون در شهر تبریز مشغول به فعالیت، مرمت فرش و تدریس در دانشگاه‌ها و مجامع رسمی و غیر رسمی است.

منبع
مرکز ملی فرش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا