اخبار فرش

نام جمشید مودی طراح نقشه‌های قالی خراسان جنوبی در فهرست گنجینه بشری ملی ثبت شد

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی گفت: استاد جمشید مودی به عنوان استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

سید احمد برآبادی اظهار کرد: استاد جمشید مودی متولد ۱۳۱۵ فرزند افضل بیک مودی از رنگرزان و بافندگان مشهور شهر مود شهرستان سربیشه است. او تنها بازمانده خانواده سرشناس و هنرمند مودی است؛ وی در سن ۶ سالگی تحت تعلیمات پدر (استاد افضل بیک مودی) در هنر بافندگی قالی قرار گرفت و بعد از یکسال به هنر قالیبافی وارد شده و تا حدود ۱۳ سالگی به کار بافندگی پرداخت و از بافندگان زبردست و مطرح مود شد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: دیدن نقشه‌های زیبای قالی که توسط استاد محمد حسین دستجردی معروف به سعدی کشیده و در خانواده آنها بافته می‌شد موجب شد که ذوق و علاقه استاد به نقشه‌کشی بیشتر از بافت نمود پیدا کرده و ایشان با ممارست و تمرین از روی نقشه‌ها به تجربه و مهارت کافی دست یابند به گونه ای که اولین نقشه خود را در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به بازار عرضه کرد.

برآبادی ادامه داد: این کار باعث درخواست‌های متعدد و شهرت او به عنوان نقشه‌کش در مود می‌شود و از آن پس درخواست‌های متعددی بالاخص جهت نقشه لچک ترنج ربعی سعدی از سوی کارگاههای فرش بافی معروف امینی و مهدیزاده بیرجند و روستاههای اطراف مود به او داده می‌شد.

وی بیان کرد: تا حدود ۲۰ سال کار نقشه‌کشی استاد به صورت شبانه روزی ادامه پیدا کرد و سپس به کار هدایت کارگاههای بافت با نظارت و نقشه‌کشی و رنگرزی خودش پرداخت که تا حدود ۴۰ کارگاه در سطح مود و روستاههای تابعه بالغ شد.

وی ادامه داد: او از معروف‌ترین اساتید طراح و نقشه‌کش و رنگرز قالی در بیرجند قدیم که شامل شهرستانهای بیرجند، نهبندان، خوسف، سربیشه، درمیان، زیرکوه و قاینات حال حاضر می‌شده، است و از ویژگی‌های متمایز این استاد پیشکسوت عدم کپی‌کاری نقشه‌ها و دخل و تصرف در آنها بر اساس ذوق و سلیقه خود با حفظ اصالت‌های نقشه بوده و هیچگاه اجازه نمی‌داد از روی یک نقشه چند فرش بافته شود و همواره نقشه‌های جدید با طرح و رنگ جدید به متقاضیان ارائه می‌شد.

برآبادی اظهار کرد: نقشه‌های ابداعی با ویژگی‌های تاریخی، جنگلی، از وی بافته و در خانه‌ها به یادگار مانده است و اکنون بافت بیش از ۵۰۰ تخته قالی و بیش از ۱۰۰۰ نقشه از تلاش‌های شبانه‌روزی این استاد در طی سالیان عمر با برکتش بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: نقشه‌های لچک ترنج ربعی سعدی، غلط گاه، شاه صفی، درختی، کرمانی، گل فرنگ، خشتی، افشان ، بته جقه، بته امیری و از نمونه نقشه‌های کشیده شده توسط استاد جمشید مودی است.

پرده ای چهار محال بختیاری طرح افشان
پرده ای دستبافت بختیاری خشتی دور ساده مدرن رنگ گیاهی

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: آثار و تولیدات استاد جمشید مودی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین قالی‌های مود محسوب می‌شده که تعدادی از این آثار بنا بر گفته شاهدان و تجار فرش بیرجند در موزه‌های ملی فرش ایران، لندن، فرانسه و آلمان خودنمایی می‌کند.

برآبادی افزود: در کتاب‌های متعدد مولفان سرشناس ایران همچون تورج ژوله و شیرین صوراسرافیل، نام ایشان قید شده و همچنین در کتبی که توسط مولفان و محققان همشهری از جمله شیر محمد قلاسی مود و شعله قلاسی و دکتر اسدالله زمانی پور به زینت طبع آراسته شده‌اند، اززندگی‌نامه و خدمات و دستاوردهای این استاد شهیر مودی یاد شده است.

وی یادآور شد: این استاد دهها شاگرد زبده در زمینه بافت و رنگرزی سنتی در سطح دهستان مود تربیت کرده و تعهد وی به امر آموزش و ترویج هنرهای سنتی در زمینه قالی موجب شده که همواره و در هر زمانی جوابگوی سوالات و مشکلات بافندگان و دانشجویان و محققان بوده و در گسترش دانش و فن و مهارت این هنر کوتاهی نکرده است.

منبع
سایت اطلاع رسانی فرش ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا