اساتید فرش

هدایت اله حمید زاده ملقب به سالاری

طرح سالاری یکی از پر آوازه ترین طرح های فرش دستباف تبریز هست بطوریکه هر کسی که مختصر آشنایی با فرش تبریز داشته باشد بطور حتم اسم سالاری را شنیده و مجذوب طرح های مملو از زیبایی و اصالت آن شده است.

آقای هدایت اله حمید زاده ملقب به سالاری بیش از 45 سال هست که عمر خود را صرف خدمت به هنر فرش تبریز کرده است، طبق نقل خود ایشان وی ابتدا در کنار استاد قره باغی اصول و فنون این هنر زیبا را فرا گرفته و بعد از همکاری کوتاه مدتی که با ایشان داشته بصورت مستقل شروع به فعالیت در این عرصه را می کند. در کارنامه کاری ایشان کسب دکتری افتخاری از هانوفر آلمان و چندین افتخار دیگر به چشم می خورد . داشتن ذهنی خلاق و مملو از هنر منجر به ابداع طرح های بی نظیری شده است که قبلا وجود نداشته ، از جمله آنها می توان به سالاری دو متن اشاره کرد. در پایین چند طرح از طرح های آقای سالاری را ذکر کرده و مختصر توضیحی برای هر کدام درج شده است.

تیم طراحی سالاری

  • بیوک آقا مهر افروز:
    دوست و همکار قدیمی آقای سالاری بیش از 30 سال هست که در کنار ایشان مشغول طراحی می باشد. این مدت بالای همکاریشان از زحمت بی دریغی هست که ایشان برای کارشان در کنار استاد کشیده اند. صداقت در کار و دلسوزی برای این هنر از جمله نکاتی بود که ایشان در مدت کوتاهی که مصاحبه رو انجام میدادیم به آن ها اشاره داشت. همچنین وی (با بُغضی در گلو) گلایه ای نیز از جامعه فرش ( تبریز و ایران ) داشت. صرف عمر در راستای بهبود و پیشبرد هنر فرش دستباف اما دریغ از یک بار حمایت مسئولین !

” وقتی درآمد کپی کار از خود طرح بیشتر باشد”

به گفته وی هنگام طراحی نقشه فرش تنها فکر و هدفی که در سر دارد عالی شدن نتیجه کار می باشد. تمام طرح ها ، سایه ها ، رنگ ها سر جای خود قرار بگیرند . اما همین نتیجه عالی وقتی به دست کپی کار می افتد ارزش خود را از دست می دهد. جالب آن هست که طراح فقط یکبار اقدام به فروش طرح خود می کند اما کپی کار بار ها و بارها اقدام به فروش آن کرده و سودش از طراح نقش بیشتر.

  • آقای حامد حمید زاده سالاری:
    وی به طبع شغل پدر به این هنر اصیل و زیبا علاقه مند شده و بیش از 15 سال هست در کنار ایشان به آموزش اصول و فنون این هنر پرداخته است.
منبع
ویرگول

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا