اخبار فرش

فرش‌های شرقی در فیلم‌های غربی

نشسته‌ای و کاملاً در جهان فیلم فرورفته‌ای؛ اما ناگهان در صحنه‌ای از فیلم فرشی قدیمی با نقشه‌ای کمیاب توجه‌ات را جلب می‌کند و ذهنت از داستان فیلم پر می‌کشد روی فرشِ فیلم و در خیالت داستان فرشی را می‌پروری که از روستایی دورافتاده سر از هالیوود در آورده است. بله؛ همه دوستداران فرش دست‌باف از دیدن فرش‌هایی که در فیلم‌های سینمایی به‌عنوان دکور و وسایل صحنه استفاده شده است، هیجان زده می‌شوند. در این یادداشت برخی از فیلم‌هایی را گزینش کرده‌ایم که خودمان بیشتر دوست داشته‌ایم:

هری پاتر
صحنه‌به‌صحنه فیلم جلو می‌رود و غرق در دنیای جادوی هری پاتر به همراه بهترین دوستانش، رون ویزلی و هرمیون گرنجر، در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز می‌شویم. مدرسه شبیه به دانشگاه‌های بزرگ بریتانیا مانند آکسفورد ساخته ‌شده است. هری در یک خوابگاه زندگی می‌کند که همانند خوابگاه دانشگاه آکسفورد تالاری عمومی دارد. دانش‌آموزان هر ساعت از روز می‌توانند در این تالار گرد هم ‌آیند. قالی در بیشتر صحنه‌های تالار عمومی گریفین‌دور حضور دارد. کف تالار با قالی بزرگ بیجار پوشیده شده است که نقش هرشنگ (خرچنگ) با زمینه آبی درخشان دارد. فرش آنتیک سلطان‌آباد در کنار تاپستری‌ها بر دیوار تالار آویزان است. تعداد کمی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها که اینک در دوران میان‌سالی به سر می‌برند از قالی‌های شرقی در اتاق‌های دانشگاه‌ها خاطره دارند. این قالی‌ها در میان یک نسل قبل‌تر از آنان نیز کمتر رایج بود. فرش آنتیک سلطان‌آباد، تاپستری‌ها و دیگر تزیینات اتاق همگی حس کتابخانه را به ما می‌دهد.


AWT IMAGE

AWT IMAGE


نقطه کور
محو تماشای بازی ساندرا بولاک در نقش لی آن‌توهی شده‌ایم. طراحی داخلی و باذوق در شهر ممفیس. او زنی پراستقامت و مستقل است. در یکی از صحنه‌ها فرش آنتیک اوشاک خودنمایی می‌کند. فرشی که لی آن‌توهی بر سر قیمت آن با یکی از مشتریانش قاطعانه حرف می‌زند.

AWT IMAGE


دانتون ابی
در کاخ یورک‌شایر همراه با خانواده اشرافی کرالی و خدمتکارانشان وقایع تاریخی-اجتماعی مهم جامعه انگلستان را مرور می‌کنیم. همچنین از طراحی دکور طراحان خوش‌ذوق این مجموعه نیز لذت می‌بریم. تالار مشهور خانه با دکور گوتیک، آتشدان عظیم و سقف بی‌کرانش قلب تیول‌داری است. فرشی بسیار بزرگ در کف این اتاق وجود دارد. زمینه‌ قرمز توت‌فرنگی‌فام هوسناک این فرش با سبز چمنزار حاشیه‌ها هم‌نشین شده است. طرز و روال تاریخی جاکوبین و الیزابتن (به ترتیب عهد جیمز اول و عهد الیزابت اول) از خلال صحنه‌پردازی این نمایش جاودانه شده‌اند که در آن‌ها گرایش به فرش‌های آنتیک رنگین بافت هندوستان با طرح‌هایی به‌شدت شیوه‌گرا است. همچنین قالی‌های بزرگ ایرانی آنتیک با اسلیمی‌های درشت که به هر اتاق جلوه‌ای ویژه می‌بخشند. طراحان این مجموعه فرش جالب آبوسون را نیز برای دکور سریال دانتون ابی انتخاب کرده‌اند. فرشی که زینت خانه‌های خانواده‌های اشرافی در انگلستان در اوایل قرن بیستم بود. دیوارپوش‌های چرمی از سده هفدهم اسپانیا و فرش‌های ظریف آبوسون و پرده‌نگار‌های کلاسیک اروپایی که جملگی بازگشتی سنجیده و تدریجی در زمان را به رخ می‌کشند.

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE


لبوفسکی بزرگ
فیلم برادران کوئن همه چیز دارد. از دزدی و آدم‌ربایی تا بولینگ و رقص و آواز. همه آن‌ها تصویری از زندگی سرخوشانه جف لبوفسکی است. جف لبوسفکی معروف به دود است. عده‌ای جنایتکار او را با جفری لبوفسکی میلیونر اشتباه می‌گیرند. آنان دود را به سختی کتک می‌زنند و روی قالیچه‌اش ادرار می‌کنند. این قالیچه تنها دارایی جف است. قالیچه‌ای که دیگر بخش ثابتی از اتاق شده است. او برای گرفتن غرامت نزد هم‌نام خودش می‌رود. اما او با جف برخورد بدی می‌کند. در این فیلم برداران کوئن گویا یک قالیچه منشا تمام هرج‌ومرج‌ها است.

AWT IMAGE


منبع
انجمن علمی فرش ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا