نقوش و طرح های فرش

طراحی سنتی قسمت پنجم (آموزش طراحی غنچه ها)

غنچه ها از نظر سطح وسعت اشغال شده در سطح بعد از برگهای گل بهی و بادامی و کنگره ای های کوچک هستند البته بسته به نوع و منطقه میتواند تغییراتی داشته باشد. بر دو نوع کلی منفصل و متصل تقسیم بندی شده اند

غنچه

پایه غنچه های سمت چپ متصل و راست برای  منفصل میباشند برای ترسیم غنچه ها بهتر است از حالت یک دوم شروع کرد هر چند کاربرد انها بیشتر در نیمه یا 45 درجه میباشد هر غنچه دارای یک پایه است

غنچه

مثلا نمونه فوق که بسته به نطر و سلیقه طراح میتواند بسیار متنوع باشد

غنچه

گلبرگها نیز متنوع بوده و سلیقه طراح شرط میباشد. اما نکته مهم داشتن یک ساختار منظم و در عین حال پویا و استوار برای هر غنچه ای مهم است این نیاز در حالت ایجاد یک شکل ترسیمی منسجم به طوری که در عین داشتن اجزای درست یک کلیت زیبا را نیز خلق نماید میسر میشود

غنچه

همانطور که می بینید تمام گلبرگها با یک سمت و سو به یک جهت واحد میل کرده ودر عین داشتن اجزای اولیه درست یک کلیت را شکل میدهند. اصولا هنرجویان در ابتدا هر چند در ترسیم اجزا موفق هستند اما در ترکیب دچار این نقیصه میباشند

غنچه

این غنچه نیز با داشتن اجزای زیاد باز هم  یک خط سیر واحد را طی میکند و ان رسیدن از جزء به کل میباشد به خطوط نقطه چین در جزء و کل دقت کنید

غنچه

اصولا شکل معیار نیست واصل فراهم امدن شکلی واحد از اجزایی ریز میباشد این ترسیم در غنچه های در قوس نیز صادق میباشد

غنچه غنچه

اگر موتیف های این نوع اصطلاحا دارای یک نقطه تمرکز بصری باسند شکل حالت پایدارتری دارد

غنچه غنچه

حتی برگهایی هم که به غنچه متصل میشوند نیز باید در راستای همان خط سیر فرضی قرار گیرند.بالا

غنچه

چند نمونه پایه ساده برای غنچه ها غنچه ها همیشه دارای تقارن نبستند وبسته به طراح و ننطقه برای داشتن زیبایی و شیرینی و تازگی میتوانند از حالت قرینه خارج شده اما از حالت تعادل به هیچ وجه

طراحی غنچه

در مورد برگها یک مورد هست که باید ببان کنم و اون اولا ترکیب بندی و بعد کاربردی کردن انها میباشد دوستان اگر این چنین تمریناتی انجام دهند بد نیست

غنچه غنچه

البته دوایر محل گلها میباشند که اگر قسمت و فرصت بود در خدمت خواهم بود

منبع
جواد براتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا