نقوش و طرح های فرش

آموزش طراحی سنتی قسمت ششم (آموزش طراحی گل شاه عباسی)

دنباله آموزش طراحی سنتی رو با طراحی گل شاه عباسی پی میگیریم. این گل روند تکمیلی طرح رو در دوران مختلف طی کرده و در مورد خواستگاه و نحوه تشکیل ان در جاهای مختلف مطالبی بیان شده که اوج شاهکارهای استفاده شده از اون در زمان صفویه بوده

اما ساختار گل شاه عباسی:

هر گل دارای یک مرکز و یک قسمت با عنوان آیینه گل بوده که گلبرگها در اطراف آن قرار میگیرند. گلبرگهای شاه عباسی از پایین به بالا طراحی میشوند و اندازه آن در حالت سنتی آن همه یک اندازه میباشد. حتی تزئینات داخل گل برگها نیز ساختاری یکسان باید داشته باشد.

شاه عباسیشاه عباسی

دقت داشته باشین بهترین حالت برای این فرم داشتن یک حالت تخم مرغی شکل برای آن میباشد

تزئینات هم باید در داخل گلبرگها یکسان باشد

شاه عباسی

هر چقدر آئینه گل کوچک باشد به همان تعداد گلبرگها نیز کم میشود.

شاه عباسی

این تعداد از سه تا کمتر نیست

شاه عباسیشاه عباسی

برای طراحی بهتر این گل بهتر است بعد از تقسیم بندی نسبی این فضا به تعداد گلبرگ مد نظر یگ گلبرگ را جداگانه طراحی کرد و سپس ان را از طریق کاغذ پوستی با یک زاویه مناسب از یکدیگر روی طرح پیاده و سپس اجرا کرد. یک نمونه کاربردی از ترکیب برگ و گل (اینجا صرفا شاه عباسی نیست)

شاه عباسی

منظور از آئینه گل همان فرم دایره مانند بالای مرکز گل است این فرم از نیمه بالایی مرکز گل ترسیم میشود و در داخل ان نیز میتوان تزئینات مختلف استفاده کرد.در مناطقی داخل آن را اسلیمی نیز پرکرد. فرمی که خدمتتون بیان کردم ساده ترین و راحت ترین حالت برای گل شاه عباسی است و عملا امروزه با توجه به کاربرد گلهای ترکیبی به نوعی در درجات پایینی برای استفاده قرار دارد و دانستن فرم و حالت طراحی ان مقدمه ای برای استفاده کاربردی و نحوه صحیح طراحی در نوتیف های مختلف است.

شاه عباسی

این البته یک گل ترکیبی است اما دانستن نوع طراحی گل شاه عباسی راهگشای نحوه صحیح طراحی ان میباشد. این چسبندگی در بهترین حالت زمانی اتفاق می افتد که دقیقا خط برگشتی اخرین گلبرگ روی قسمت بالایی پیاده شود به هیچ عنوان نحوه طرای به گونه ای نباسد که دو خط دو گلبرگ در هنگام رسیدن به ناحیه بالازودتر به هم متصل شوند وایجاد یک خط صاف را بکنند.

شاه عباسی

این یک حالت ایده ال است.البته در گلهای با طراحی یک دوم. در قرار دادن چاکها بهتر است از یک عدد فرد برای انها استفاده شود. البته موقعی که دندان موشی زده میشود. در قسمت بالای گل با توجه به نحوه طراحی و میزان فصای بالا موردی ندارد که تعداد دندان موشی ها از بقیه بیشتر باشد یا به عبارتی تزئین چاک بالا فضای بیشتری نسبت به سایر چاکها به خود اختصاص دهد

شاه عباسی شاه عباسی

 

منبع
جواد براتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا