اخبار فرش

تا اطلاع ثانوی، مرکز ملی فرش ایران در وزارت صمت می‌ماند

تا ایجاد ساختار مناسب در وزارت میراث فرهنگی، مرکز ملی فرش در وزارت صمت استقرار خواهد داشت.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: تا ایجاد ساختار مناسب در وزارت میراث فرهنگی، مرکز ملی فرش در وزارت صمت استقرار خواهد داشت.

به گزارش طره به نقل از شاتا، سید مهدی نیازی در نشستی با فعالان هنر- صنعت فرش دست‌باف گفت: فرش دست‌باف ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بازتابی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و متأثر از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است و خاستگاه اصلی آن ایران است.

وی افزود: فرش دست‌باف اهمیت اساسی در اقتصاد بخش قابل توجهی از خانوارهای کشور داشته و سهم عمده‌ای در بازار جهانی، صادرات غیرنفتی، ارزآوری و اشتغال کشور دارد؛ از این رو حکمرانی موثر و اثربخش در این رشته فعالیت دغدغه همه سیاست گذاران حوزه های اقتصادی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: زمانی ویژگی‌ها و مزیت‌های مورد اشاره فرش دست‌باف رشد و توسعه می‌یابد که این هنر- صنعت با ذوق، استعداد، ارزش، اصالت‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و نیز با خلاقیت‌های هنرمندان بومی و اصیل ایرانی ارتباط مستمر و پیوند تنگاتنگ داشته باشد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: درحال حاضر فرش دست‌باف در زمره اصلی‌ترین صنایع دستی مهم کشور به حساب می‌آید و با ذوق هنری و خلاقیت فکری و عناصر بومی توسط بافنده تولید و تجلی می‌یابد، لذا نقش بسیار مهمی در توسعه زیست بوم صنایع دستی کشور دارد.

وی گفت: در کنار ضرورت توسعه زیرساخت‌های مناسب برای تولید، بازاریابی و صادرات فرش دست‌باف، به این نکته نیز باید توجه داشت که برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، این هنر- صنعت نیازمند یک متولی ویژه با سطح و اختیارات مناسب است تا علاوه بر پیگیری مطالبات ذینفعان این حوزه، حکمرانی مناسب برای ارتقای این رشته فعالیت را در دستور کار قرار دهد.

نیازی افزود: درحال حاضر با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و توسعه ساختارهای موردنیاز برای رشد و توسعه صنایع دستی در کشور، طبق قانون تشکیل این وزارت خانه، خاستگاه اصلی این هنر صنعت، وزارت مذکور است که می‌بایست ساختار مناسب و در شأن فرش دست‌باف برای آن ایجاد شود.

وی در این جلسه تاکید کرد: به فعالان این هنر- صنعت اعلام کرده ایم که تا زمانی که از فرایند استقرار کامل مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کامل نشده و از ساختار متناسب و مناسب این رشته فعالیت در وزارت مذکور اطمینان حاصل نشود، موضوعات مرتبط با فرش در وزارت صمت و سازمان‌های استانی این وزارت با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت تأکید کرد: همه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها موظف هستند امور مرتبط با فرش را بدون هیچ‌گونه اختلالی انجام دهند.

نیازی در پایان گفت: حتی در صورت انتقال امور فرش دست‌باف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همواره نقش پشتیبانی از توسعه صادرات، بازاریابی فرش دست‌باف و تأمین مواد اولیه وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور دنبال شده و همیشه از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد بود.

شایان ذکر است با انتشار ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و حذف «مرکز ملی فرش ایران» از این ساختار، موضوع انتقال تولی‌گری فرش دست‌باف به وزارت میراث فرهنگی موجب نارضایتی بسیاری از فعالان فرش کشور شد.

منبع
طره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا