بازارهای جهانی

کشور هلند

کشور پادشاهی هلند با مساحت 41865 کیلومترمربع و با جمعیت شانزده میلیون نفر جمعیت که اکثریت قریب به اتفاق آنها از نژاد هلندی می باشند قریب به 4% از مصرف فرش دستباف در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 1980 میلادی بالغ بر 634000 مترمربع فرش دستباف به ارزش 61000000 دلار به ارزش متوسط 97 دلار برای هر مترمربع وادرات فرش داشته است یکی از مهمترین تامین کنندگان فرش دستباف این کشور مراکش و کشورهای هندوستان و پاکستان و افغانستان و ایران در رتبه بعدی قرار دارند.

از نظر ارزش فرشهای ایرانی در این بازار از گرانقیمت ترین فرشهای وارداتی می باشند. بخش قابل توجهی از فرش مورد نیاز این کشور از سایر کشورهای اروپایی صادرات مجدد می گردد. هلند در سال 1999 قریب به 840000 متر وادرات فرش دستباف داشته است که سهم ایران فقط 11180 متر مربع بوده است در حالیکه هندوستان 353000 متر مربع و نپال با 137252 متر مربع مهمترین واردکنندگان فرش دستباف به این کشور بوده اند.

با توجه به اینکه قریب به 5% واردات فرش به اروپا متعلق به هلند می باشد باید صادرکنندگان ایرانی جایگاه خود را در بازار هلند تقویت نمایند. مهمترین نکات مورد توجه بازار فرش هلند به شرح زیر می باشد:

  1. رنگبندی: به رنگهای لاکی و مسی و صورتی و کرم و شکلاتی علاقمند هستند و رنگبندی مناسب فاکتور بسیار مهمی در فروش فرش محسوب می گردد.
  2. طرح ها ونقوش: از طرحهای مختلف افغانی ، ماهی درهم ، افشان گل درشت ، موصل، همدان ، انواع گبه، هریس و لچک ترنج استقبال می کنند.
  3. اندازه: تقریباً تمامی اندازه ها تا حدودی تقاضا دارد ولی اندازه ها 2*3 و 5/2*5/3 و 10/3*6/2 مورد توجه بیشتری است.
  4. نوع بافت: برای بیشتر مردم این کشور تکنیک بافت عامل مهمی محسوب نمی گردد بلکه بیشتر خواهان طرح های سنتی با رنگبندی مناسب دکوراسیون خود می باشند. رجشمار نیز عامل مهمی محسوب نمی گردد.مواد اولیه: استفاده از پشم گوسفند ایرانی توصیه میگردد.
منبع
عبدالله احراری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا