مواد و مصالح

پشم از نظر مرغوبیت

پشم بهار ، پشم پائیزه ، پشم دباغی شده تقسیم بندی می كنند

پشم بهاره : پشمی است كه در فصل بهار ، از اواسط ، فروردین تا آخر اردیبهشت ، می چینند. الیاف این گونه پشم لطیف و بلند و دارای مرغوبیت بالا است و هنگام ریسندگی و رنگرزی بسیار با كیفیت ریسیده می شود اگر ریسندگی توسط دست انجام شود و رنگرزی طبیعی و گیاهی باشد ، این گونه پشم از ثبات و شفافیت بالایی برخوردار است و از نظر مرغوبیت و كیفیت و خاصیت رنگ پذیری بسیار عالی است.

پشم پائیزه : این نوع پشم در فصل پائیز و معمولا در اوایل مهر تا اواخر آبان از گوسفند چیده می شود ، این گونه پشم ازمرغوبیت كمتری نسبت به پشم بهاره برخوردار است و الیافی كوتاه دارد نسبت به پشم بهاره خامه دهی پشم پائیزه بیشتر از پشم بهاره است. پشم پائیزه مرغوبیت رنگ پذیری كمتری نسبت به پشم بهاره دارد.

پشم دباغی شده : پشمی كه از گوسفند ذبح شده گرفته شده این گونه پشم فاقد بسیاری از ویژگیهای پشم مرغوب بوده و دارای مواد چرب و معدنی و حاوی ادرار و عرق گوسفند است. این گونه پشم در تقسیم بندی از نظر مرغوبیت در مرحله آخر قرار دارد و بسیار كم كیفیت است این نوع پشم دارای الیافی كوتاه است و فاقد كوتیكول می باشد و در رنگ پذیری بسیار درصد كمی نسبت به پشمهای مرغوب دارد و خاصیت رنگپذیری خوبی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا