اخبار فرش

فرش های صفویه در موزه هنرهای اسلامی قطر

فرش دستباف ایران، زینت بخش موزه هنرهای اسلامی قطر در دوحه که به اختصار با نام (MIA) شناخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران این موزه بر روی آب های خلیج همیشه فارس بنا نهاده شده است و یکی از شاهکار های معماری قطر محسوب می شوند، این موزه در سال 2008 تاسیس شده است و آثار باستانی و بسیار قدیمی از سال 600 میلادی تا اواسط قرن نوردهم میلادی را در خود جای داده است.

کتاب های خطی اسلامی، پارچه های نفیس، سنگ های گران بها، سکه هایی از جنس طلا، نقره یا برنز که تاریخ بعضی از آن ها به قبل از اسلام و دوره ساسانیان باز می گردد، کاشی های تزیین شده، مجسمه هایی از گنجینه مغولی، قالی های نفیس ایرانی، ظروف مسی و سفالی و غیره. معماری موزه هنر اسلامی دوحه (متحف الفن الاسلامی فی الدوحه) تلفیقی از معماری سنتی اسلامی و معماری مدرن می باشد که این تلفیق جلوه خاص و با شکوهی به این بنا بخشیده است نمای کلی موزه هنر اسلامی دوحه و شکل هرمی (زیگوراتی) آن باعث شده تا این مجموعه شباهت زیادی به موزه لوور پاریس داشته باشد. معمار این ساختمان بی نظیر، یو مینگ پی معمار برجسته آمریکایی چینی تبار می باشد.

مجله هالی( متن انگلیسی) فرش های دوره صفوی در این موزه را مورد مداقه قرار داده است و تصریح می کند: علاقه ما در اینجا بر هنر فرش ایران متمرکز است و تشریح می کند:  علیرغم نبردهای وحشیانه در دوره تیموریان به سختی می توان  باور کرد که ساختمان های باشکوه، هنرهای دستی نظیر سرامیک، فلزکاری، منبت کاری چوب، منسوجات ، شیشه و شعر همه در این دوره ساخته شده است. بسیاری از فرش های برجسته در نقاشی های ایران از دهه 1350 تا 1450 به تصویر کشیده شده است هر چند بسیاری از فرش های عالی در دهه ی 50 تا 1450 در نقاشی های ایران به تصویر کشیده شده است ، اما  تنها تکه هایی از 11 فرش این دوره در این موزه وجود دارند.

12 فرش دستباف ایرانی مربوط  به نیمه دوم قرن پانزدهم وجود دارند که به مناطق تبریز، اراک و شرق ایران منتسب هستند.

صفویان تا سال 1736 حكومت كردند بعضی از بزرگ ترین فرش های ایرانی در قرن 16 و 17 ساخته شده و حداقل 1500 قالی از این دوره به جای مانده است که برخی سالم و آسیب دیده هستند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این فرش ها در بسیاری از مراکز از جمله تبریز، همدان، قزوین، کاشان، اصفهان بافته شده اند.

قرن شانزدهم تا اواخر قرن هفدهم نمونه های غیرقابل توصیفی از کرمان، خراسان و نمونه هایی از تبریز، کاشان، اصفهان کرمان، یزد ، هرات و مشهد وجود دارند که از بزرگ ترین نمونه های شناخته شده هستند.

MIAQ در حال حاضر صاحب تعدادی از فرش های دوره ی صفویه است به خصوص خراسان و کرمان، فرش تاج گذاری شاه ادوارد/ کرمان – فرش درخت نخل/ اراک – فرش پولونزی بافت اصفهان – فرش مدالیون شکار شاه سلیمان / تبریز –  قالیجه ابریشم با طرح مداليون /  اراک – فرش باغ بهشت اراک – فرش با طرح حیوانی کاشان – فرش  مدالیون اراک – فرش  مدالیون تبریز -فرش طرح شکار/ اراک – فرش Sarre اردبیل/ کاشان.

ساروق اراک

نمونه های زیادی از هنر ایران در این موزه وجود دارند از جمله پرتره فتحعلی‌شاه قاجار با مهر سلطنتی، قرآن نفیس ایرانی، پارچه ابریشمی با نقش لیلی و مجنون،  طرح شکار، صفحه‌ای از شاهنامه طهماسبی، کاسه سُفالی فیروزه‌ای ایرانی متعلق به سده 15میلادی و گنجینه مغولی اشاره کرد.

منبع
مرکز ملی فرش ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا