رنگ و رنگرزی

طرح پژوهشی رنگرزی با پوست پسته در دامغان

پوست سبز پسته لایه ای محافظ است که از پسته در مقابل آفات و بیماریها محافظت نموده و رطوبت آنرا در طول فصل رشد تامین می نماید.این پوسته در هنگام پسته چینی و در شهرهای پسته خیز کشور نظیر دامغان، کرمان، رفسنجان و… جزو ضایعات مشکل آفرین محسوب می گردد!!

پوست سبز پسته در طول فصل پسته چینی توسط دستگاههای پسته پوست کنی، کنده شده و بواسطه دارا بودن رطوبت و حرارت ایجاد شده در اثر انباشت،به سرعت کپک زده و ایجاد قارچ و زهرابه ای بنام افلاتوکسین مینماید که بسیار مضر بوده و باعث ایجاد آلودگیهای زیست محیطی و آلودگی باغات و مشکلات دیگر می گردد.

به این خاطر صاحبان دستگاههای پسته پوست کنی بلافاصله پس از پوست کردن پسته،با صرف هزینه اقدام به دفع آن می نمایند و جالب اینکه آندسته از باغدارانی که از روی عدم آگاهی از این پوسته به عنوان کود در باغهای خود استفاده می کنند نیز ندانسته بیماریهای گیاهی را در باغ خود منتشر می کنند!

با این اوصاف،پیدا کردن راهکاری که دفع این پوسته ها را اقتصادی کرده و از آن مهمتر به تولید محصولی مفید بیانجامد یک راهکار برد برد خواهد بود.

با عنایت به توضیحات فوق اینجانب شهرام فدائیان،کارشناس مهندسی کشاورزی از دامغان پس از سالها تحقیق و پژوهش در زمینه پوست پسته، موفق به تولید تانن از پوست پسته شدم و آنرا در سال  1389 در اداره ثبت اختراعات کشور بنام خود به ثبت رساندم.

تانن نوعی عصاره گیاهی است که در بسیاری از گیاهان وجود داشته و برای اولین بار توسط اینجانب از پوست پسته استحصال گردیده است.

این ماده در صنایع بسیاری نظیر چرمسازی-داروسازی-صنعت نفت و رنگرزی صنعت فرش کاربردهای وسیعی دارد.

از آنجائیکه رنگرزی طبیعی در صنعت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به منظور اثبات توانایی رنگزایی فوق العاده رنگ پوست پسته(تانن) اینجانب در طی یکسری آزمایشات با همکاری یکی از کارشناسان رنگرزی فرش(سرکار خانم دربانی) و همچنین مساعدت آزمایشگاه پژوهشکده ابوریحان شهرستان دامغان در سال1389 اقدام به رنگرزی آزمایشی الیاف طبیعی(نخهای پشمی) با رنگ مذکور نمودم که منتج به دریافت

نه طیف مختلف رنگ با دندانه های متفاوت از ِکرم روشن تا مشکی گردید که بسیار قابل توجه بود.

در حال حاضر مقادیر محدودی از رنگ پوست پسته برای تست آزمایشی و استفاده رنگرزان محترم موجود است و خوشحال خواهم شد آنرا دراختیار این عزیزان قرار داده و از نتایج کار بزرگواران بر روی این رنگ مطلع گردم.

در خاتمه امیدوارم حاصل تلاش ها و زمان و هزینه صرف شده برای این دستاورد بتواند کمکی هر چند کوچک به جامعه بزرگ صنعت فرش دستباف ایران باشد.انشاالله

تلفن تماس:09122143202-02335251105

منبع
شهرام فدائیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا