نقوش و طرح های فرش

آموزش طراحی و نقاشی فرش قسمت هشتم

ورساچه.

از چندین سال پیش طرح فرشی بنام ورساچه به طرح های زیبای قم اضافه شد که این طرح و سبک خصوصیات خاص خودش رو داره بدین ترتیب که اولا تعداد رنگ کم درحد کمتر از انگشتان دست که با سلیقه نقاشان بین ۶ الی ۸ رنگ در نوسان است. دوما این سبک از نظر طراحی برای بعضی از همکارها آسان است چون چندین فاکتور متفاوت ندارد و برای طراحی نقاش فکر میکند خب یه بند دو مرحله ای گردشی دارد.

یه رخ مشهور و معروف ورساچه هست. یه گندمی حاشیه هست و یه ناودیس یا حاشیه باریک ناودانی دارد میزنم. ولی از طرفی به این موضوع فکر نشده اگر قرار باشد فقط این چند فاکتور باشد طرحی مثل ورساچه که برند مشهوری در جهان هست در حیطه فرش پیش رفتی نخواهد کرد. و همین اتفاق هم افتاد و پس از چند سال بازار از تولید همین طرح که منحصر میشد به چند فاکتور بالا پر شد و به قول معروف چشم بازار سیر شد این در حالی هست که سبک ورساچه در ایتالیا از تولید روتختی و کمربند گرفته تا جاسیگاری و ظروف چینی کوسن های مبلمان لوازم آرایشی و… تحت این اسم و برند تولید میشود و نهایتا مهر این وسایل همان طرح های عرض شده بالا است که مانند مارک فرش روی این تولیدات منسوجات و لوازم بهداشتی میخورد و این وسایل رو برتری می بخشد.

بگذریم در رابطه با سبک ورساچه باید عرض کنم درسته که چندین ساله که مثلا شاه عباسی همان شاه عباسی هست و کماکان بافته میشود و بازار از این سبک اشباع نشده و نخواهد شد ولی همین که اسکلت هر فرش شاه عباسی با دیگری متفاوت است و تقریبا گلها در همان سبک ولی بنابر هنر هنرمندان و سلیقه و نگاه ظریف و هنرمندانه آنها با هم متفاوت طراحی میشود ولی از سبک شاه عباسی خارج نمیشود.

و چنانچه نگاه این چنینی به ورساچه داشته باشیم بدلیل کمی طرح ها و نبود گلهای متفاوت و شاخص های کم نقاشان نتوانسته اند در ورساچه پیشرفتی از نظر طراحی های متفاوت داشته باشند و این در حالی است که خود شرکت ورساچه طرح های مختلفی رو هر ساله رونمایی میکند.

شرکت ورساچه یا تولیدکنندگان تحت برند ورساچه از طرح های مختلفی الهام گرفته اند مثلا طرح ورساچه دریایی که به اضافه چند طرح همیشگی و رنگ آمیزی خاص ورساچه از گوش ماهی صدف و حلزون در یکی از طرح ها استفاده کردن. عکس شماره یک.

ورساچه

یا مثلا در طرح دیگری از پرنده سیمرغ یا شیر بالدار و طرح های اساطیری و قدیمی و از تیر و کمان به صورت ستون متقاطع ضربدری استفاده کردن و به سبک آرایش شتر و یا اسب که به آویزهایی رنگارنگ که از آنها به منگوله های آویزی یاد میشود و در آرایش  اسبها و شترهای اعراب دیده شده و بگمانم چادرهای ترکمنها هم از این آویز ها هست استفاده شده عکس شماره ۲.

ورساچه

و درطرح دیگر از طراحی پوست گورخر یا ببر و پلنگ استفاده شده و این همه در حالیست که اون رنگ آمیزی شش رنگ تم طلایی که شاخصه ورساچه هست کماکان با اون چند فاکتور که در بالا عرض شده وجود دارد و در هر طرحی چیز جدیدی رو پس از پایه اصلی کار اضافه میکنند که این حاکی از گستردگی و پیشرفت ورساچه و این مارک و برند در زمینه های مختلف میباشد .عکس شماره ۳.

ورساچه

در ادامه طرح ها و فاکتور های اصلی ورساچه را که در همه سبک ها و اقلام تولید شده تحت برند و یا شرکت ورساچه هست را میبینیم.

ورساچه
بند اصلی ورساچه که از دو بند مکمل یکدیگر یکی کوچک و دیگری بزرگ که در انتهای هر بند یک گل ورساچه وجود دارد .و بعضی اوقات اطراف این دو بند با گلریزی پر میشود.

ورساچهاین دوبند اصلی هستش

ورساچهاین هم جدا کننده یا حاشیه گندمی و ناودانی که از طرح ناودانی پس از گندمی به عنوان حاشیه باریک ابتدایی فرش استفاده میشود

ورساچهدر این عکس بند کوچک و بزرگ و دو حاشیه گندمی و ناودانی را میبینید و گل میوندار که در وسطش تاجی قرار دارد. میتوان گفت این چند گل اصلی طرح جدا نشدنی ورساچه میباشد.

ترنج استفاده شده در چند طرح ورساچه موجود برگرفته شده از صورتک اصلی و نماد اصلی ورساچه در مرکز بند گردشی یک دست سپس ناودانی تکراری در گردش دایره و سپس دسته گل فرنگ در گردش دایره هست و تقریبا همیشه ترنج همین بوده .عکس ۴.

ورساچه

ورساچه

بشقاب ورساچه

ورساچهکیف زنانه ورساچه

ورساچهبالشت یا کوسن مبلمان ورساچه

ورساچهلباس ورساچه

ورساچهزیرسیگاری ورساچه.

ورساچهروتختی و ناز بالشت یا کوسن ورساچه.

با دیدن این عکس ها و تفکر در آنها میتوان پنج طرح و فاکتور اصلی ورساچه را شناخت و طریقه تلفیق سبک و طرح ورساچه را با منسوجات رو تختی وسایل زندگی و لباس و مبلمان را شناخت و از این سبک و گسترش آن در فرش استفاده کرد.

فرشهای تولید شده در قم به نام ورساچه را در این قسمت ببینید

ورساچهطرح های کم کار و ناقص ورساچه که فقط تم طلایی را دارد و صورتک ورساچه را ولی متاسفانه مابقی کار غلط و اشتباه و ناشناخته است

بعضی از نقاشان و هنرمندان تازه کار یا گرافیست های جوان که شناخت کافی از این برند شناخته شده ندارند با فتوشاپ و الصاق چند طرح و تقلید از ورساچه سعی در خلق اثری در این زمینه میکنند و غافل از این هستند که فقط طراحی صورتک ورساچه کافی نیست و یا زدن اون شاخ گوزنی ها و به اصطلاح خودمون اون بند قاجاریه ها و رنگ آمیزی تم طلایی برای اینکه بتوانیم به یک اثر ورساچه بگوییم کافی نیست و چنین حرکتها باعث تخریب این سبک طراحی خصوصا در فرش میشود و زمانی که این کم کاری حادث میشود یا فقدان شناخت و نبود مهارت و تجربه باعث به وجود آمدن طرح سومی میشود که دیگر ورساچه نیست چون المان های اصلی ورساچه نیست یا کم است و در این کار بخصوص که در عکس زیر میبینید نه بند قاجار و شاخ گوزنی است بدلیل وجود صورتک ورساچه در وسط کار پس به این ترتیب طرح سومی میشود که دیگر نه این است نه آن و این باعث دلزدگی خریداران ورساچه میشود.

ورساچهقالیچه ورساچه

ورساچهزرنیم ورساچه

ورساچهزرنیم ورساچه

ورساچهدو در دو ورساچه

ورساچهقسمتی از ۶۰ در ۹۰ ورساچه کار خودم بدلیل خواست صاحب کار و جای کار کم نشد حاشیه باریک ناودانی رو زد و فقط گندمی رو زدم.

ورساچهتقریبا همه طرح پنج گانه ورساچه و رنگ آمیزی تم طلایی. کار خودم

ورساچهقاب میانی ورساچه کار خودم

ورساچهطراحی جام و شیر از روی کوسن سمت راست و اضافه کردن به فرش ورساچه قم. کار سمت چپ کار خودم

ورساچهطراحی حاشیه باریک جدید با همان تم طلایی برای اضافه کردن به حاشیه باریک ناودانی و گندمی. کار خودم

ورساچهکاری برای کتیبه ورساچه. کار خودم

عکس بالا تصویر سمت راست عکس و سمت چپ کاری که از عکس فوق زده شده. دوستان نقاش میتوانند با جستجو در اینترنت و بدست آوردن طرح های زیبای تحت نظارت و یا مارک ورساچه از آنها برای طراحی استفاده کنند. از حضور دوستان و عزیزان عذر میخواهم که نتوانستم طرح های بزرگ و کامل را حضورتان تقدیم کنم بنا به قول بین نقاش و تولیدی و سکرت بودن پنج ساله کارهای بازار.

بعضی از نقاشان و هنرمندان تازه کار یا گرافیست های جوان که شناخت کافی از این برند شناخته شده ندارند با فتوشاپ والصاق چند طرح و تقلید از ورساچه سعی در خلق اثری در این زمینه میکنند و غافل از این هستند که فقط طراحی صورتک ورساچه کافی نیست و یا زدن اون شاخ گوزنی ها و به اصطلاح خودمون اون بندقاجاریه ها و رنگ آمیزی تم طلایی برای اینکه بتوانیم به یک اثر ورساچه بگوییم کافی نیست و چنین حرکتها باعث تخریب این سبک طراحی خصوصا در فرش میشود و زمانی که این کم کاری حادث میشود یا فقدان شناخت و نبود مهارت و تجربه باعث به وجود آمدن طرح سومی میشود که دیگر ورساچه نیست چون المان های اصلی ورساچه نیست یا کم است و در این کار بخصوص که درعکس زیر میبینید نه بند قاجار و شاخ گوزنی است بدلیل وجود صورتک ورساچه در وسط کار پس به این ترتیب طرح سومی میشود که دیگر نه این است نه آن و این باعث دلزدگی خریداران ورساچه میشود.

در نهایت خدمت دوستان هنرمند عرض کنم که بجز تم طلایی چند کار هم با تم آبی درباری از ورساچه دیده شده که تمام طراحی همان ۵ فاکتور اصلی ورساچه است فقط تم آبی زده شده. عکس۵.

ورساچهورساچه آبی با همان گندمی بند کوچک و بزرگ ترنج و همان گلها فقط در تم آبی.

منبع
استاد علی فرد طراح قالی سبک قم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا