در مورد رنگرزی (بخش ششم)
ماشینهای رنگرزی
ماشینهای رنگرزی از نخستین وسایل بسیار سادهای تشکیل میشدند ولی به مرور زمان پیشرفتهای قابل ملاحظهای در این صنعت به وجود آمد و برای رنگرزی، ماشینهای مدرن و خودکار ساخته شدند.
به عنوان مثال امروزه در صنعت نساجی، ماشین رنگرزی ژیگر هوایی به دلیل سرعت عمل بالاتر، مصرف رنگ کمتر و همچنین کیفیت مرغوب تر، کاربرد بیشتری پیدا کردهاست.
قسمتهای مختلف یک ماشین رنگرزی
به طور کلی یک ماشین رنگرزی نوین شامل قسمتهای زیر میباشد:
- مخزن اصلی برای قرار گرفتن محلول ماده رنگزا و کالا
- وسیله حرکت دهنده کالا یا محلول
- سیستم بارگیری و تخلیه
- مخزن جدا برای افزودن ماده رنگزا و مواد شیمیایی به مخزن اصلی
- سامانه کنترل کننده درجه حرارت و فشار
ویژگیهای یک ماشین رنگرزی
- بین کالا و محلول رنگرزی تحرک نسبی ایجاد کند.
- جنس ماشینهای رنگرزی باید مناسب باشد.
- مجهز به دستگاههای کنترل حرارت و فشار باشد.
- نسبت حجم حمام رنگرزی به وزن کالا مناسب باشد.
- در مخزن دریچههای ورودی و خروجی محلول مناسب باشد.
ایجاد تحرک نسبی بین کالا و محلول رنگزی
در هر ماشین رنگرزی باید دستگاهی یا وسیله باشد که بین الیاف و محلول رنگرزی حرکت نسبی به وجود آورد. افزایش حرکت نسبی بین لیف و مایع رنگرزی باعث دو اثر مهم در رنگرزی میگردد. این دو اثر عبارتند از:
- ماده رنگزای بیشتری جذب کالا شده و جذب رنگ افزایش مییابد.
- مواد رنگزا در تمام نقاط کالا به طور یکنواخت جذب شده و یکنواختی رنگرزی افزایش مییابد.
ماشینهای رنگرزی بر حسب حرکت نسبی آنها به سه دسته تقسیم میشوند که این سه دسته عبارتند از:
- کالا متحرک متحرک و محلول رنگرزی ثابت مانند ماشینهای رنگرزی وینچ و ژیگر
- محلول رنگرزی متحرک و کالا ثابت مانند ماشینهای رنگرزی الیاف نرشته و بیم
- کالا و محلول رنگرزی هر دو متحرک، مانند ماشین رنگرزی جت
جنس ماشین های رنگرزی
به دلیل آنکه در ماشینهای رنگرزی انواع مواد شیمیایی از قبیل اسیدها، بازها و… به کار میروند، بدنه آنها در معرض خوردگی و تغییرات نامطلوب قرار میگیرند.عمر یک ماشین رنکرزی به میزان بسیار زیادی به جنس آن بستگی دارد. امروزه از فولاد ضد زنگ با روکش تفلون، در تهیه ماشینهای رنگرزی استفاده میکنند.
شیوههای گوناگون رنگرزی چاپ کَلاقهای یا باتیک یکی از روشهای چاپ برروی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشتهاند.
این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد و کَلاقهای نامیده میشود. واژهٔ باتیک ریشهٔ اندونزیایی دارد.در چاپ کلاقهای، کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی برروی پارچه منتقل میکنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده میشود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده میشود و هر دو روی پارچه یکسان نقش میشود. رنگهای به کار رفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است. یکی از ویژگیهای چاپ کلاقهای ایجاد رگههای رنگیاست که در اثر شکستن واکس و نفوذ رنگ از میان این شکستها به پارچه در حین عملیات رنگرزی برروی پارچه پدید میآید.
رنگرزی کاتازوم
کاتازوم یک شیوه ژاپنی رنگرزی پارچهاست که در آن از چسبهای مقاوم و اقسام گوناگون شابلون استفاده میکنند. در این روش رنگرزی از مخلوط انواع آرد برنج که به وسیلهٔ برس یا کاردک رنگ مخصوص نقاشی روی پارچه اعمال میشود، استفاده میشود. رنگدانهها در این روش به وسیلهٔ چاپ دستی یا غوطهورسازی و یا هر دوی آنها به مجموعه افزوده میشود. در قسمتهایی که ترکیب چسب پارچه را پوشاندهاست، مواد رنگزا نمیتوانند به درون پارچه نفوذ کنند، در نتیجه با توجه به شکل شابلون طرحهایی برروی پارچه ایجاد میشود.
رنگرزی گرهای
رنگرزی گرهای نوعی رنگرزی مقاومتیاست که بیشتر برای پارچههای پنبهای با شید رنگهای روشن انجام میشود، در این روش با گره زنی، مچاله کردن، فشردن و استفاده از موانعی مثل کشهای لاستیکی و… مانع رسیدن رنگ به برخی قسمتهای پارچه میشوند و نفوذ رنگینه را مشکل و یا غیر ممکن میسازد که در نهایت پارچه رنگرزی شده شکلها و الگوهای متنوعی را به خود میگیرد و شبیه پارچه چاپ شده میگردد. استفاده از لباسهای رنگرزی شده با روش رنگرزی گرهای اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی طرفداران زیادی به ویژه، گروههای هوی متال را به خود جذب کرده بود. در این روش نفوذ رنگینه به پارچه مشکل و یا غیر ممکن میشود. بعد از رنگرزی گرهها بازمیشود. اثرات گره بهصورت طرحی روی پارچه باقی میماند.
کاربرد دندانهها در رنگرزی
دندانهها موادی هستند که برای تثبیت و رنگ پذیری بیشتر الیاف استفاده میشوند. روش عمل آنها به اینصورت است که با به وجود آوردن منافذی در سطح الیاف باعث نفوذ بیشتر رنگ به الیاف میشوند و به طور کلی برای جذب بیشتر رنگها و تثبیت آنها از دندانهها باید استفاده کنیم چون حتی رنگهای طبیعی بدون استفاده از دندانهها جذب الیاف نشده و رنگرزی الیاف با این رنگها بدون استفاده از دندانهها از ثبات کافی برخوردار نخواهد بود، در نهایت دندانهها جذب بیشتر و بهتر رنگها را فراهم میکنند.
به عبارت دیگر دندانهها موادی واسطه هستند که محیط را برای رنگ الیاف آماده میسازد و موجب میگردد که ثبات و شفافیت رنگ بیشتر گردد و قریب به اتفاق کلیه رنگها نیاز به دندانهها دارند مگر گیاهانی که از ماده مازوجی (تانن) فراوانی برخوردار باشند که چند نوع دندانه را که کاربرد بیشتر دارد ذکر میکنیم: زاج سفید نمک مضاعف آلومینیوم و املاح آلومینیوم و زاج سیاه سولفات آهن و بیکرومات سدیم و بیکرومات پتاسیم و کروم شیرین و ترش قلع و نیکل و کبالت. بر حسب تقدم و تأخر عمل رنگرزی و عمل دندانهدندانهها موادی هستند که برای تثبیت و رنگ پذیری بیشتر الیاف استفاده میشوند.
روش عمل آنها به اینصورت است که با به وجود آوردن منافذی در سطح الیاف باعث نفوذ بیشتر رنگ به الیاف میشوند و به طور کلی برای جذب بیشتر رنگها و تثبیت آنها از دندانهها باید استفاده کنیم چون حتی رنگهای طبیعی بدون استفاده از دندانهها جذب الیاف نشده و رنگرزی الیاف با این رنگها بدون استفاده از دندانهها از ثبات کافی برخوردار نخواهد بود، در نهایت دندانهها جذب بیشتر و بهتر رنگها را فراهم میکنند. به عبارت دیگر دندانهها موادی واسطه هستند که محیط را برای رنگ الیاف آماده میسازد و موجب میگردد که ثبات و شفافیت رنگ بیشتر گردد و قریب به اتفاق کلیه رنگها نیاز به دندانهها دارند مگر گیاهانی که از ماده مازوجی (تانن) فراوانی برخوردار باشند که چند نوع دندانه را که کاربرد بیشتر دارد ذکر میکنیم: زاج سفید نمک مضاعف آلومینیوم و املاح آلومینیوم و زاج سیاه سولفات آهن و بیکرومات سدیم و بیکرومات پتاسیم و کروم شیرین و ترش قلع و نیکل و کبالت. بر حسب تقدم و تأخر عمل رنگرزی و عمل دندانه دادن، رنگرزی با مواد رنگزای طبیعی به سه طریق ممکن است صورت پذیرد:
دادن، رنگرزی با مواد رنگزای طبیعی به سه طریق ممکن است صورت پذیرد:
- اول رنگرزی، سپس دندانه کردن الیاف رنگرزی شده
- اول دندانه دادن و سپس رنگرزی
- عمل دندانه و رنگرزی توأم. در این روش کلافها را در حمام محتوای دندانه، رنگینه و مواد کمکی ریخته و یک روز بعد برای شستشو بیرون میآورند.
نمودار رنگرزی
نمودار یا گراف رنگرزی، نموداریاست که در آن پیشبرد و هدایت عملیات رنگرزی ارائه میشود. در نمودار رنگرزی، زمان افزودن مواد رنگزا و مواد شیمیایی کمکی و همچنین کالایی که قرار است رنگرزی گردد، مشخص شدهاست. در این نمودار میزان دمای محلول رنگرزی در طول عملیات و زمان افزایش، کاهش و ثابت نگاه داشتن دما مشخص شدهاست.
مثلث رنگ و رنگرزی
مثلث رنگ ترتیب منظمی از رنگ هاست که در درون یک سه گوش یا مثلث گنجانده شدهاند، در سه گوش این مثلث رنگهای اصلی یعنی: آبی، قرمز و زرد قرار دارند و در درون مثلث با توجه به دوری و نزدیکی به هر گوشه (رنگ اصلی)، ترکیب رنگی خاص قرار دارد. در مبحث شیمی و فیزیک رنگ، سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی وجود دارد که از ترکیب این سه رنگ انواع متنوع رنگها به دست میآید، مثلاً از ترکیب رنگ زرد و آبی، بسته به درصد این دو رنگ، طیف مختلفی از رنگهای سبز حاصل میشود و یا از ترکیب رنگ زرد و قرمز، نارنجی حاصل میشود. کارشناسان رنگرزی برای به دست آوردن یک رنگ خاص رنگهای اصلی را با درصد مشخص ترکیب میکنند.
رنگ همانندی در رنگرزی
ترکیب رنگهای اصلی با هدف حصول یک رنگ خاص به منظور به دست آوردن رنگ نمونه را رنگ همانندی میگویند. در حرفهٔ رنگرزی مشتری نمونهای از کالای نساجی با رنگ خاص را به رنگرز میدهد و از او میخواهد تا رنگ کالای خود را دقیقاً شبیه نمونه درآورد و رنگرز با توجه به تجربهٔ خود و همچنین رنگ همانندی کردن این درخواست سفارشدهنده را بررسی میکند.
رنگرزی و محیط زیست
بررسی تأثیرات فرایند رنگرزی برروی محیط زیست در همهٔ کشورها و کل کره زمین بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کشورهای در حال توسعهٔ مقررات خاصی در زمینه نوع رنگهای مصرفی، روشهای گوناگون آن و دفع پسابهای حاصل، تدوین نکردهاند. در ایالات متحده آمریکا بهویژه ایالت کالیفرنیا، مقررات خاصی در این زمینه در حال اجرا است به طوری که نوع مواد رنگزا و نوع اسلوبهای رنگرزی تحت قوانین ویژه تعیین شدهاست.