اخبار فرش

گره کور بیمه بر دار قالی‌ بافان

ایسنا/زنجان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: از سال ۹۴ بیمه‌ شده جدیدی پذیرفته نشده است. سیدمحسن جعفری در گفت‌ و گو با ایسنا، با اشاره به بیمه قالی‌ بافان، اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۵۸۰۰ نفر از طریق قالی‌بافی تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند و دارا بودن سن پایین‌تر از ۵۵ سال، داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای و دریافت کارت قالی‌بافی از اتحادیه قالی‌بافان، از جمله شرایط لازم برای بیمه شدن است.

این مسئول با بیان اینکه به طور مستمر از دارهای قالی بیمه‌شدگان بازرسی و نظارت به عمل می‌آید، ادامه داد: طرح نظارت و بازرسی از دار قالی‌ها در زنجان از ۳۱ مردادماه سال ۹۳ شروع‌ شده و هدف از اجرای بازرسی این است افرادی که ذی‌حق هستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مشکل برخی قالی‌بافان به هنگام قطع حق بیمه خود، افزود: در برخی موارد شاهد آن هستیم که قالی‌باف، فرآیند بافت فرش را به اتمام رسانده و برای فروش به بازار برده و در فاصله زمانی فروش فرش و تهیه مواد اولیه جدید، بازرسان برای بازرسی از دار قالی فعال در محل حاضر می‌شوند که نبود قالی سبب قطع بیمه فرد می‌شود؛ چراکه متن قانون بیمه را شامل افراد فعال در این حوزه می‌داند.

جعفری تصریح کرد: بیمه‌ شده می‌تواند در زمانی که دار قالی ندارد، فرم اعتراضی را پر کرده و با اسناد و مدارک به اتحادیه تحویل دهد و بافندگان فرش ابریشمی نیز رسیدی را از شورای مزد دریافت می‌کنند که آن را به بازرس ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ متقاضی جدیدی به دلیل تامین نشدن اعتبار، بیمه نشده است، یادآور شد: در حال حاضر قراردادی با صندوق بیمه کشاورزان روستایی منعقد شده و قالی‌بافان شهری و روستایی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شده که ۵ درصد آن را خود فرد و ۱۰ درصد آن توسط دولت پرداخت خواهد شد و در نهایت هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای فرد را در طول یک سال دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، عنوان کرد: در حال حاضر در زنجان سه نوع فرش تولید می‌شود که شامل فرش پشمی، ابریشمی و تابلوفرش است. طبیعی بودن مواد اولیه فرش زنجان شامل پشم و ابریشم و رنگ باعث افزایش کیفیت این فرش‌ها می‌شود. استان پتانسیل بالایی را در زمینه تولید فرش دستباف دارد ولی بازاریابی و شناسایی مشتری مستمر بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و افزایش مشتری دائمی و مستمر فرش دستباف استان زنجان، می‌تواند سبب استفاده از پتانسیل‌های فرش استان شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین نقشه‌هایی که در استان بافته می‌شود طرح بیدگینه، طرح قلتوق و طرح ماهی افشار، شاه‌بلاغی، طرح‌های بومی ومحلی منطقه مانند طرح دهجلال و بوغداکندی و … است که در این بین طرح ماهی افشار نیز بیشترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص داده است.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا