بازارهای جهانی

کشور امارات متحده عربی

کشور امارات متحده عربی با 83600 کیلومتر مربع و قریب به سه میلیون نفر جمعیت با ترکیب نژادی 45% هند و پاکستان و 25% عرب و 17% ایرانی و مابقی آن از سایر کشورها یکی از مهمترین مبادی ورودی و خروجی کالا به اقصی نقاط جهان است. این کشور از زمان استقلال (1971)همواره تلاش نموده یکی از قطب های تجاری خاورمیانه باشد و دقیقاً به لحاظ اتخاذ همین استراتژی توانسته رونق اقتصادی چشمگیری را در سالهای اخیر داشته باشد. ابوظبی و شارجه دو مرکز مهم تجاری این کشور می باشد.

این کشور از نظر وزنی و ارزشی مهمترین خریدار فرشهای ایرانی در بین کشورهای اسلامی است و فی الواقع بخشی از گرانترین و نفیس ترین فرشهای ایرانی بالاخص از نظر کاربرد مواداولیه گرانقیمت به این کشور صادر می گردد. درسال 1384 از نظر وزنی 2/2% و ز نظر ارزش بالغ بر 9% صادرات فرشهای ایرانی به این کشور صادر شده است. در هشت ماهه اول سال 85نیز تقریباً به اندازه سال گذشته فرش های ایرانی به این کشور صادر گردیده است.کشور امارات متحده عربی نیز علاوه بر تامین نیاز داخلی می تواند یکی از کشورهای  صادر کننده فرش ایرانی باشد.در مورد این کشور تذکر چند نکته ضروری است :

  • اولا بخش قابل توجهی از ایرانیان متمکن در این کشور زندگی می نمایند که نیازمند فرش ایرانی  هستند.
  • ثانیا در بین کشورهای حاشیه  خلیج فارس امارات همواره روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشته و علیرغم ادعاهایی که بر سر مالکیت سه جزیره ایرانی داشته هیچگاه روابط دو کشور دچار تنش عمده ای نشده
  • ثالثاً خریدار فرشهایی است که سایر کشورهای رقیب توانایی عمده ای در عرضه این فرشها ندارند رابعاً عرضه کنندگان عمده فرش در این کشور ایرانی الاصل بوده و کافی است کمی احساسات ناسیونالیستی آنها تقویت گردد.

توصیه های ذیل به صادرکنندگان فرش به کشور امارات ضروری است:

  1. رنگبندی: رنگهای روشن و شاد بالاخص کرم و همه رنگهای متمایل به قرمز بالاخص لاکی مشهد و سورمه ای نیلی مورد توجه این بازار است.
  2. طرح ها و نقوش: قالیچه های افشان ترنج قم ، طرح های نائین، تبریز ، گلدانی و درختی مورد تقاضای شهروندان اماراتی است همچنین از محدود کشورهای عربی است که به لحاظ جمعیت قابل توجه ایرانی که دارد فروش تابلو فرش نیز دارد.
  3. ابعاد: از این نظر تقریباً مشابه بازار فرش عربستان است فرشهای کوچک پارچه و متوسط و بزرگ پارچه در این بازار از مشتریان خوبی برخوردار است. فرشهای کوچک پارچه نفیس را معمولاً مهاجرین مرفه برای زندگی در آپارتمان نشینی و فرشهای بزرگ پارچه منجمله فرشهای 1000 تا 6000 متری جهت اماکن مذهبی و کاخهای سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد. تولیدکنندگان توجه داشته باشند که حتماً برای بافت فرشهای بالاتر از دوازده متر اول نسبت به اخذ سفارش اقدام و سپس تولید آن را شروع نمایند.
  4. مواد اولیه: بیشتر به فرشهای ابریشمی علاقمندند چرا که این کشور فوق العاده گرم ومرطوب است بنابراین فرشهای چله ابریشم یا گل ابریشمی و بالاخص صد درصد ابریشمی مورد علاقه می باشند.
  5. بافت: دستبافته های نفیس و اعلا باب این بازار می باشد از ورود فرشهای پست یا تجاری ارزان قیمت باید جداً اجتناب نمود چرا که ورود هر فرش نامرغوب به این بازار جای یک فرش نفیس گرفته میشود.
منبع
عبدالله احراری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا