کتب و نشریات

کتابها و مقالات شیرین صوراسرافیل

عناوین کتاب های منتشر شده اثر خانم شیرین صوراسرافیل به شرح زیر می باشد:

فرش ایران 

 فرش ایران در واقع اولین کتاب جامع درباره فرش ایرانی است. در این کتاب علاوه بر مروری بر تاریخ و دوران های طلایی فرش ایران با طرح مسایل اجتماعی مربوط به فرش دستباف، برای اولین بار به بحث جامعی درباره مسایل فنی فرش پرداخته شده است. کتاب فرش ایران که در زمان انتشار خود به توفیق بسیار دست یافت، اکنون به سومین دوره چاپ رسیده است.

غروب زرین فرش ساروق

این کتاب ضمن بررسی فرش و فرشبافی در استان مرکزی و شهرها و روستاهای این استان از جمله مشک آباد، فراهان و ساروق، به علل سقوط این فرشبافی موفق اواخر قرن سیزده هجری و اوایل قرن حاضر می پردازد. از بخش های مهم کتاب غروب زرین فرش ساروق، تاریخچه ای از حضور کمپانی های اروپایی است که اولین سرمایه گزاری گسترده خارجی در عرصه فرش ایران به شمار می رود.

طراحان بزرگ فرش ایران

علاوه بر پیشینه نقش و طرح در ایران، این کتاب با معرفی تاریخچه ای از طراحی فرش به بررسی سابقه طراحی شهری و تولید فرش در چندین شهر بزرگ و مراکز اصلی فرشبافی در ایران می پردازد. تصاویری از فرش های مشهور ایرانی و شرح حالی از برجسته ترین طراحان ایران و شیوه کار انان همراه با نمونه هایی از شاهکارهای قلم این هنرمندان از عناصر کتابی است که امروزه از منابع اصلی اهل پژوهش در زمینه فرش دستباف ایران می باشد.

فرش نایین

کتاب حاضر حاصل بررسی تاریخچه و تحول فرشی است که گرچه درشکل شناخته شده و امروزی خود سابقه چندانی ندارد، ولی به علت طرح و رنگ آمیزی منحصربفرد و زیبای خود نه تنها به شدت مورد توجه و علاقه دوستداران فرش قرار گرفته بلکه در عرصه فرش ایران به جایگاهی ویژه دست یافته است. از آنجا که توفیق فرش نایین به میزان زیادی حاصل علاقه و تعهد تولید کنندگان هنرمندانی چون فتح الله حبیبیان است، این کتاب ضمن بررسی تاریخچه تولید فرش نایین به شرح احوال برخی از هنرمندان و طراحان بنام آن نیز پرداخته است.

 فرش همدان (تاریخ منقوش فرش همدان)

مرکز فرشبافی همدان به خصوص مناطق وسیع روستایی آن از قدیمی ترین مراکز فرشبافی ایران است. فرش همدان نه تنها به علت تنوع و گستردگی نقوش زیبا، بلکه برای استحکام و مقاومت بالای آن، به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. این کتاب علاوه بر بررسی سابقه تولید فرش همدان، به حضور تجارتخانه های بزرگ خارجی در اوایل قرن حاضر همراه با تحلیل برخی از جنبه های آسیب شناسی آن اشاره کرده است.

فرش خوب، فرش بد، فرش استاندارد

این کتاب با نگاهی کاملا علمی و تحلیلی به ویژگی های فرش خوب، یعنی فرشی که دارای استحکام و زیبایی مطلوب بوده، فرش بد، یا فرشی که به دلیل آسیب هایی چون بدبافی، استفاده از الیاف نامرغوب, تقلب و یا کاستن ارزش های کیفی، ارزش کاربردی خود را از دست داده، و همچنین فرش استاندارد یعنی فرشی دارای مشخصات فنی لازم، همراه با تصاویر و مستندهای علمی پرداخته است .

فرش خراسان (برکویرهای سبز جنوب )

این کتاب حاصل بررسی و جستجوی فرشبافی منطقه ای تاریخی و کهن ایران است که بی شک میراث دار فصل مهمی از هنر و فرهنگ این دیار است. در خراسان حضور و ارزش هنرهای دستی به ویزه فرش را می توان در قلب کویر احساس کرد. فرشبافی در خواف، گناباد، قاین، طبس و بیرجند تنها نشان گر گوشه کوچکی از هنر مناطقی است که هر یک پیشینه ای فرهنگی در تاریخ خود دارند. بخش نهایی کتاب شامل مجموعه ای زیبا از فرش های کوچک پارچه بلوچی است که معرف اندیشه هنری در تفکر اقوامی است که همواره مورد توجه کمی قرار گرفته اند.

 فرش کرمانشاه (فرش های کردی 1)

علاوه بر مرور اوضاع طبیعی، تاریخی و سابقه برخی از صنایع دستی استان در این کتاب، با نگاهی جستجوگرانه به فرش زیبا و عمدتا روستایی باف کردی که متاسفانه امروزه به میزان زیادی از یاد رفته پرداخته شده است. تصاویر این کتاب مجموعه ای است از فرش هایی با نقوش بسیار زیبای بومی و منطقه ای که عمدتا از مساجد و نقاط مختلف این استان شامل روستاها و مناطقی که قبلا فرشبافی گسترده ای داشته اند چمع آوری شده است.  کتاب فرش کرمانشاه مرجع با ارزشی است برای علاقمندان به نقوش متنوع و رنگین گذشته و کسانی که قصد احیای این هنر سنتی بومی را دارند.

فرش کردستان (فرش های کردی 2)

بخش اول کتاب ضمن اشاره ای به گذشته تاریخی و اجتماعی منطقه با نگاهی اجمالی طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز کردستان و صنایع دستی گوناگون این منطقه را دنبال می کند. بخش های دیگر کتاب به شرح تاریخچه فرش کردستان به عنوان فرشی شناخته شده و بومی که علاوه بر ارزش کاربردی بودن از محبوبیت ویژه ای نزد دوستداران فرش در دنیا بهره مند بوده است می پردازد.  کتاب فرش کردستان با جستجویی در فرشی زیبا، متنوع و کهن همراه با تصاویر متعددی که تنها گوشه ای از هنر غنی و گسترده این استان را نشان می دهد پاسخ قانع کننده ای است در برابر نظریه کهنگی و عدم تنوع فرش ایران. عکس های کتاب از روستاها، شهرها، مساجد و بازارهای قدیمی این دیار است که علی رغم متروک شدن برخی از نواحی کهن قالیبافی گنجینه بی نظیری از فرش های فراموش شده و قابل احیا در این منطقه را در اختیار دارند.

فرش چهار محال وبختیاری (از آبی آسمان وسرخی دشت)

کتابی است حاصل جستجویی خاطره انگیز و گرانبار در فرشی ایلیاتی و عشایری است بانگاهی به گذشته و سابقه زندگی کوچ نشینان عشایری که امروزه عمدتا در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ اسکان یافته اند. این کتاب دارای تصاویر گوناگون و زیبا برفرش های کوچک پارچه ای است که الهام گرفته از تماس نزدیک و رودروی مردمان این سرزمین با طبیعت چشم نواز و غنی این منطقه است. علاوه بر اشاره به سابقه فرش نیمه  شهری شهرکرد و مرکز مهم فرشبافی چالشتر در کتاب فرش چهارمحال و بختیاری، نقوشی درحوزه های فرهنگی اقوام گوناگون از جمله فرش های بختیاری، لری باف، ارمنی باف، عرب باف و حتی برخی عشایر قشقایی معرفی می شود که علیرغم جذابیت و کاربردی بودن امروزی آن ها بی هیچ دلیلی از عرصه تولید خارج شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا