اساتید فرش

استاد محمدرضا تاجررشتی

فرش رشتی زاده

فرش رشتی زاده برای اولین بار با ایجاد اصلاحات هنری روی نقشه‌ها و ترکیبات متعدد و اصیل ایرانی، سبکی متفاوت و منحصر به فرد در تولید فرش دست باف ابریشم ایجاد کرد که از دیدگاه کارشناسان و علاقمندان به فرش، کاملاً متمایز و قابل تشخیص است. وجه تمایز بارز فرش رشتی زاده استفاده از چند نقش محدود برای ایجاد یک ترکیب کامل در متن فرش بوده است. به مرور زمان و با استقبال بازار از فرش های جدید استاد رشتی زاده، این سبک نوین تولید فرش دست باف در بین تولیدکنندگان فرش دست باف قم فراگیر شد. استفاده از ترکیب رنگهای ملایم و انتقال تعادل و یگانگی طرح در متن کلی فرش به بیننده، موجب شده تا تمامی کارشناسان و دارندگان فرش‌های این مجموعه، به بدعت هنری آنها اذعان داشته باشند. در فرشهای رشتی‌زاده، رنگ‌ها نقش مهمی در انتقال هنر، زیبایی و هارمونی به بیننده ایفا می‌کنند. مواد اولیه مصرفی عمدتاً شامل مرغوب‌ترین نوع ابریشم و پشم و رنگ های طبیعی است. استفاده از بهترین بافنده‌ها و ایجاد انگیزش از لحاظ مادی و معنوی میان آنها و نظارت مستمر بر کیفیت فرآیند بافت، تاکنون تضمین کننده کیفیت ممتاز آثار این مجموعه بوده است.

محمدرضا تاجررشتی

دوره نوجوانی استاد محمدرضا رشتی زاده

استاد محمدرضا تاجررشتی در سال 1340 در یکی از روزهای زمستانی در شهر قم دیده به جهان گشود. وی تنها پسر استاد مرحوم علی رشتی‌زاده بنیانگذار فرش دست باف ابریشم در قم می‌باشد. او از همان دوران نوجوانی زیر نظر پدر با پشتکار و علاقه فراوان تولید و تجارت فرش را توامان آموخت. پدرش او را در 13سالگی برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه فرستاد. اما پس از 33سال زندگی در پاریس، به درخواست پدر به ایران بازگشت تا فصل نوینی از زندگی و کار را در کنار پدر و مادر آغاز کند.

بعد از فوت استاد علی تاجررشتی

محمدرضا مدیریت مجموعه فرش رشتی‌زاده را بر عهده گرفت و با استعداد و خلاقیتهای خاص خود، در مسیر طراحی، نظارت بربافت قالی و تامین مواد اولیه قدم نهاد و با استفاده از تکنولوژی، با حفظ شیوه سنتی کار را چه به لحاظ فنی و چه هنری، مدرن نموده و به عبارتی میراث گرانبهای پدر را به شایستگی بسط داده است. وقتی برای اولین بار به طراحی فرش پرداخت، گویی زبان تازه‌ای برای بیان هنـر خود یافته بود. استاد محمدرضارشتی زاده در طرح و رنگ، سبک ویژه خود را پی می‌گیرد، اما در عین حال به تولیـد نقوش قدیمی آثـار پدرش نیز می‌پردازد. او در این‌باره میگوید: چون كار ایشـان را به عنوان یک اثر هنـری میدانم، همچنان سبـک پدر را به عنوان بخشی از توليداتم ادامه می‌دهم.

محمدرضا تاجررشتی

طراحی و بافت فرش مدرن

استاد محمدرضا رشتی‌زاده در اقدامی نو در عرصه هنر فرش دست باف ایران اقدام به طراحی و بافت فرش مدرن به صورت لوکس و سفارشی نمود. وی با سفر به اقصی نقاط دنیا، ارتباط با دکوراتورهای پاریس، لندن و ژنو و آنالیز و بررسی چیدمان مدرن و با تکیه بر هارمونی رنگ‌ها و الهام از سبک‌ها و طرح‌های قدیمی فرش و قالی در ایران نظیر بخشایش، فراهان و نیز استفاده از طراحی پارچه‌های قدیمی دهه 70 میلادی در اروپا، آثار هنری بدیعی نظیر لاله آتشین، سروستان، گذرگاه، درب بهشت، گل پنج پر، ستاره هشت پر و را در این عرصه طراحی و تولید نمود.

تأسیس بنیاد رشتی زاده

استاد محمدرضا رشتی زاده که پیوسته خود را میراث‌دار و وامدار پدرهنرمندش می‌داند ، در سال 1393 بنیاد رشتی‌ زاده را به منظور نشان دادن جایگاه واقعی هنر و هنرمندان ایرانی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره و منش پدرش تاسیس نمود.از مهمترین فعالیتهای انجام شده توسط این بنیاد تاکنون برگزاری 6 دوره همایش جایزه گره طلائی استاد رشتی‌زاده در 16آذرماه هر سال ازسال 93 تا 98 و برگزاری 4 دوره مسابقه طراحی فرش رشتی‌زاده از سالهای 1395تا 1398 می‌باشد.استاد رشتی‌زاده معتقد است فرش یک کالای تولیدی نیست بلکه یک اثر هنری است، همچنین در ادامه به این نکته اشاره می کندکه ما میتوانیم داستان زندگی خود، بافنـده‌ها و همه کسانی که در خلق آن سهیم بوده‌اند را دراین اثر هنری ببینیم و بخوانیم.

محمدرضا تاجررشتی

تشکیل گروه تیمچه توسط استاد محمدرضا تاجررشتی

گروه تیمچه؛ با حضور جمعی از برترین هنرمندان تولید کننده فرش دستباف قم در اردیبهشت ماه سال 1393 تشکیل شد. هدف اصلی این گروه معرفی فرش نفیس ابریشمی و اصیل ایرانی، به عنوان آمیزه ای از فرهنگ، هنر، خلاقیت، تمدن و هویت ایرانیان است. گروه تیمچه به اهتمام محمدرضا رشتی زاده، پسر استاد علی رشتی زاده، با حمایت جمعی از پیشکسوتان تولیدکننده فرش دست باف، پا گرفته و از پشتیبانی مجموعه ای از تشکل های مهم صنفی فرش نیز برخوردار است. در اهداف دراز مدت این گروه، تائید اصالت و ارائه شناسنامه معتبر برای هر فرش، برند سازی و معرفی هنر- صنعت فرش دست باف و استفاده از بستر فضای مجازی برای نمایش و عرضه فرش های اصیل ایرانی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین ماموریت سازمانی تیمچه، بسط و توسعه فرهنگ اصیل ایرانی از طریق ارائه دست بافته هایی با اصالت تائید شده و تداوم حضور خوشه فرش دستباف در بازارهای جهانی است.

محمدرضا تاجررشتی

منبع
ایران گره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا