اساتید فرش

محمد علی قره باغی

من محمد علی قره باغی فرش فروش متولد سال 1322 در شهر تبریز هستم.

محمد قره باغی

محمد علی قره باغی

پدرم یکی از برجسته‌ ترین تولید کنندگان فرش بوده که از قره باغ روسیه آمده بود. در اصل پدرم از مسیحیان روسی بوده که بعد مسلمان می‌شود و برای همین از روسیه بیرون شده و به قره باغ می‌ رود و از آنجا هم ارامنه بیرونش می‌کنند که نهایتاً می‌آید ایران و در تبریز ساکن می‌شود. من فرزند بزرگ خانواده هستم و دو برادر و یک خواهر دارم. که یکی از برادرانم طراح مسلط و استادی در فرش هستند.

سیزده سالم بود که برای یادگیری نقاشی به خدمت استاد باجلانلو از اساتید نقاشی رنگ و روغن رفتم و به مدت یک سال در خدمت ایشان بودم. بعد از این یک سال به سمت طراحی فرش کشیده شدم و فکر کردم در این زمینه بهتر می‌توانم کار کنم. برای همین هم شش سال دیگر در خدمت استاد رحیم پور کاظم که از شاگردان استاد عماد بودند شاگردی نمودم. و کم کم طراح مستقلی شدم و سبک خاص خودم را نیز پیدا کردم.

در سال 42 یعنی زمانی که 20 سال داشتم اولین طرح فرشم را کشیدم. یادمه این طرح یک گردش دوران بدون لچک ترنج اسلیمی بود که در زمینه لیموئی و اندازه 5/2×5/3 و در رج 60 کشیدم. جالبه بگم وقتی این طرح بافته شد کلی مشتری داشت و ما چندین فرش از اون بافتیم. اون طرح رو فکر می‌کنم در مدت یک هفته کشیدم.

قضیه‌ ای را که می‌خواهم براتون بگم اینه: 26 سال پیش در حال کشیدن یک نقشه بودم. نقشه بزرگی بود و برای همین کاغذ را روی زمین گذاشته بودم و می‌کشیدم. در حین کار ناخودآگاه گریه‌ام گرفت و اون موقع حدود 25 سال بود قلم می‌زدم و تا اون موقع اینطوری نشده بودم. خیلی عجیب بود. در حالی که زانوهام روی نقشه بود و طراحی می‌کردم بی اختیار اشک‌هام می‌چکید روی کاغذ و صدای اشک‌هام رو از خوردن روی کاغذ می‌شنیدم.

در حدود هشت ساعت بود که من پیوسته طراحی می‌کردم. وقتی صبح شد و به نقشه نگاه کردم. دیدم آن چیزی رو که می‌خواستم کشیدم. اصلاً یادم نیست اون نقشه را چطور کشیدم. فقط میدونم تو حال خودم بودم. ما اون طرح را در زمینه مشکی بافتیم. این فرش وقتی رفت در نمایشگاه آلمان، به عنوان بهترین فرش انتخاب شد. از طرف ایران هم از من تقدیر شد.

مکتب تلفیق را می‌تونم بگم من درست کردم. احساس می‌کردم نقوش با من آشنا هستند و برای همین خیلی راحت تونستم کار تلفیق را طوری انجام دهم که اگر آن اجزا را از هم جدا کنیم خراب می‌شد. این تلفیقی که من درست کردم مونتاژ نیست. واقعاً تلفیقه و آنهایی که با هم آمیزش دادم و تلفیق کردم با هم آشنا هستند و همدیگر را می‌گیرند و این بسیار مهمه در تلفیق باید همه اجزاء با هم مأنوس و هم خون باشند. مکتب تلفیق را توأمان با تولیداتمان آوردم و خیلی طرح‌ها کار کردم امّا آن طرحی را که 25 سال پیش کار کردم چیز دیگری است.

فرش قره باغی

چند مدتی است که در حال نوشتن کتابی هستم و در آن به نکات مهم طراحی فرش اشاره کردم. توی این کتاب از نقطه شروع کردم. طراح فرش باید بداند نقطه چیه، چون ما در فرش خط نداریم و بعد آیین نقطه گذاری و اینکه طرح چیه و غیره را توضیح دادم. همچنین انواع نقوش را نوشتم، فضا سازی را و منظرهای مختلف را توضیح دادم. این کتاب را قصد دارم بعد از پایان نگارش بدست چاپ دهم.

متاسفانه باید بگم عامه مردم هنوز نمی‌دونند فرش چیه. آنکه خیلی پولداره فرش رو نمی‌خره اونی هم که پول نداره خوب فرش رو نمی‌تونه بخره. اون کسی که پولشو داره و عشقشو هم داره فرش رو می‌خره. در پایان امیدوارم که همیشه موفق باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا