اخبار فرش

فرش های ایران گنجینه های نفیس موزه هنر اتریش ، وین

موزه هنر- صنعت وین در سال 1864م تاسیس شد و در سال1947 م به موزه سلطنتی هنر- صنعت اتریش تغییر نام داد. این موزه یکی از بزرگ ترین مجموعه های کلاسیک فرش جهان را در اختیار دارد که شامل قالی شکارگاه دوره شاه طهماسب صفوی نیز می شود.

بدون تردید فرش های ایرانی موزه هنر- صنعت وین از شاهكارهای قالی بافی جهان است.  این فرش های نفیس عبارتند از:

  1. قالی شکارگاه محل بافت: اصفهان (یكی از كارخانه‌های سلطنتی) ـ سال ۹۴۹ شمسی یکی از نفیس ترین فرش هایی ست كه تاكنون بافته شده است، تارو پود و پرز آن از ابریشم است و بخش هایی از آن با  با نخ زر تاب بافته شده است. در هر اینچ مربع آن ۲۷ × ۲۹ گره بكار رفته است و به این ترتیب از كلیه قالی های عهد صفویه ریز بافت تر است. درمتن قالی نقش حیوانات مختلف دیده می‌شود. شكارچیان سوار بر اسب هستندو اسلحه آنان را نیزه و شمشیر و تیر و كمان و چماق تشكیل می‌دهد. از نقوش حیواناتی كه در این قالی بكار رفته است میتوان به شیر ، پلنگ ، گورخر ، اژدها ، سیمرغ ، خرگوش ، گرگ ، خرس ، آهو و شغال اشاره كرد.
  2. قالی تمام ابریشم و زربافت شکار مربوط به دوره صفوی در کاشان و در نیمه اول قرن شانزدهم با ابعاد 687 331 x سانتی متر بافته شده است. بافت این قالی را به كاشان نسبت می دهند، زیرا مردم این شهر به بافتن فرش های ابریشمی عادت داشتند و بدون شك در قرن شانزدهم تعدادی قالی ابریشمی در کاشان تهیه شده است. عمده این قالی ها از مجموعه سلطنتی امپراطوری 700 ساله هابسبورگ به این موزه اهدا شده است.
  3. قالی سراسر گل و جانور محل بافت : اصفهان ـ سال ۹۴۹ شمسی، این قالی یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های موجود از گروه قالی های سراسر گل و جانور است و تار و پود آن از ابریشم است. شاخ و برگ های بسیار زیبا و نوارهای ابر مانند بر روی زمینه‌ای گل دار و شامل حیوانات و پرندگانی در حال جنگ و جدال، قرقاول، شیر، ببر، پلنگ و بز کوهی، که در میان شاخ و برگ های فراوان پنهان هستند و تنها سر آن ها نمایان است. حاشیه این قالی دارای نگاره‌های مارپیچ با اسلیمی ها در هم و به هم پیچیده است که با استادی کامل بافته شده است. متن قالی قرمز پر رنگ، حاشیه سبز سیر و حواشی درونی زرد رنگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا