در حاشیه

عوامل تاثیرگذار بر تقاضای فرش دستباف ایران

درمورد عوامل موثر بر تقاضا و عرضه ی فرش دستباف ایران کمترسخن جدی گفته شده است.درحالیکه ضرورت دقت نظر بیشتر و تحقیقات گسترده تر در این زمینه کاملا محرز است.

توجه و عنایت طراحان، بافندگان، رنگرزان، بازاریان وصادرکنندگان فرش به موارد اعلام شده درذیل می تواند موقعیت جهانی فرش ایران را بهبود بخشد:

  1. تبلیغات : شامل طریقه معرفی محصول و دادن اطلاعات به خریدار، انتخاب کانالها و روشهای تبلیغاتی(عکس، پوستر، بروشور، کاتالوک، فیلم، اسلاید ،کتب ومجلات، حضوردرنمایشگاها،موزه هاو…) طرق ایجاد میل و رغبت به خرید فرش درمشتریان، روش های جلب اعتماد آنها و انتخاب شیوه بازاریابی(نوین و سنتی) می باشد که انتخاب درست هریک سهم بسزایی در میزان تقاضای محصول دارد.
  2. شناخت بازار: تحقیق درباره بازارهای گوناگون، شناخت بازارهای سنتی و جدید و طرق بازاریابی در هر بازار می¬تواند در ایجاد تقاضای محصول موثر باشد.
  3. جمعیت و تعداد مصرف کنندگان : تراکم مصرف کنندگان احتمالی فرش که مسلما رابطه معناداری با تقاضای فرش دارد.
  4. نحوه عرضه و فروش: انتخاب کانالهای عرضه، میزان حضور در بازارها، ظاهر فرشها، شرایط فروش (فروش نقدی واعتباری و…)، میزان تسلط فروشندگان، کانالهای توزیع و میزان اعتبار و شهرت فروشندگان از عوامل موثر در تقتضای فرش می باشد.
  5. فاصله تا بازار مصرف: بزرگی و کوچکی بازار معمولا متاثر از این فاصله است چنانچه عموما نزدیکی تولیدکننده به بازار مصرف باعث بزرگی بازار می شود.
  6. قیمت: روند ثبات یا افزایش قیمتها، نحوه و اصول قیمت گذاری و دیدگاه به قیمت سایرین، طریقه ارائه تسهیلات در تعیین قیمت تمام شده بر دیدگاه مشتری به محصول و نهایتا تقاضای وی موثر است.
  7. کیفیت و شهرت: طرح، نقشه، رنگ، مواداولیه، دوام ومرغوبیت، میزان اصالت در تولیدات همگی بر کیفیت و شهرت یک دستبافته اثر گذاشته و منجر به تغییر در تقاضای آن می شود.
  8. رقابت داخلی و خارجی: طریقه رقابت با یکدیگر، میزان رقابت تولیدکنندگان خارجی، جانشین های فرش و روابط میان بازرگانان و دست اندرکاران و اتحادیه های صنفی تاثیرات عمده¬ای بر تولیدکنندگان و تولیدات آنها خواهد داشت که نتیجه ی این رقابت و تاثیراتش بر مشتریان قابل رویت است.
  9. حمایت دولت : دولت با انتخاب متولی واحد برای فرش، اعطای تسهیلات و حمایتهای ضروری بر میزان تقاضا اثر می-گذارد و می تواند آن را رشد دهد.
  10. خدمات پس از فروش : تعمیر، شستشو وتعویض خدمات پس از فروشی است که در این حوزه تعریف شده و در صورت ارائه مناسب تاثیرات مثبتی بر میزان این تقاضا خواهد داشت.
  11. ضمانت نامه : ارائه ضمانت نامه و گارانتی همواره تاثیرات مثبتی بر دیدگاه مشتریان نسبت به محصول و افزایش در تقاضای آن داشته است.
  12. سیستم حمل ونقل : سرعت، دقت و هزینه حمل ونقل برای مشتریان می تواند ایجاد میل در خرید محصول نماید.
  13. زمان: تابستان وفصل مسافرت، عید و فصل خرید، سرما و گرما تاثیرات قابل توجهی به تمایل افراد به خرید و تقاضای آنها دارد.
  14. تحولات سیاسی و بحرانهای سیاسی : از قبیل بحران خلیج فارس و تحریم های اقتصادی امریکا تاثیرات قابل ملاحظه ای بر نرخ تولید و تقاضا خواهد داشت.
  15. وضعیت اقتصادی کشورها :رکودها وبحرانهای اقتصادی، تورم، نرخ بهره، رونق و رکود بازار مسکن از عوامل مهم تعیین کننده میزان تقاضا در بازار است.
  16. نوسانات اقتصادی و نرخ ارز : برابری نرخ دلار، مارک، پوند، فرانک و….که به کاهش یا افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان گوناگون منجر می شود نیز عامل مهمی در این حوزه است.
  17. دکوراسیون : الگوی مصرف خریداران، مدها و فرشهای دیگر موجود در بازار باید به دقت بررسی شود و بر مبنای آن ها اقداماتی جهت جذب و افزایش تقاضا صورت گیرد.
  18. قوانین و مقررات گمرکی : این قوانین بر قیمت محصولات و صادرات آن¬ها اثر مهمی داشته و تولیدکننده و مصرف کننده نهایی را متاثر از خود می نماید.
  19. شناخت سلیقه مشتری : در این مورد با توجه به هماهنگی ابعاد با فضای مورد استفا متقاضی و کاربردی بودن آن می-توان بر تقاضای فرش دستباف تغییر اعمال نمود.
منبع
رئوف مفیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا