اخبار فرش

سهم ایران از فرش دستباف دنیا از 80 به 15 درصد کاهش یافته است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سهم ایران از بازار فرش دستباف دنیا از 80 به 15 درصد بر ضرورت حمایت از صنعت فرش تاکید کرد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در هفته گذشته اظهار کرد: آمارهایی که در زمینه فرش دستباف وجود دارد بسیار تاسف برانگیز است. زیرا چنین صنعت و هنر منحصر به فردی که توانمندی خاص ایران است مورد کم لطفی، بی توجهی و ظلم و اجحاف قرار گرفته است.

وی افزود: تا چند دهه پیش ایران 80 درصد بازار فرش دستباف دنیا را در اختیار خود داشته که این رقم در حال حاضر به 15 درصد کاهش پیدا کرده که آمار نگران کننده‌ای است.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: اگر صنعت فرش را با سایر صنایع مقایسه کنیم مثلا اگر تنها 10 درصد حمایت‌هایی که از صنعت خودرو صورت گرفت از فرش دستباف ایرانی می‌شد چندین برابر ارز آوری و اشتغال زایی داشت. بدون اینکه هزینه‌هایی مثل تلفات جاده‌ای به ما تحمیل بشود. ما همچنان می‌توانیم با افتخار سرمان را بالا بگیریم و فرش ایرانی را تولید ملی بنامیم، بر خلاف خودروی ایرانی که نه تنها افتخار آفرین نیست بلکه باعث سرافکندگی است.

پارسایی اعطای مجوز به کارخانه‌های تولید فرش ماشینی در چند دهه گذشته را کارشناسی نشده توصیف کرد و گفت: شاید عده‌ای بگویند فرش ماشینی ارزان‌تر است اما در واقع این نوع فرش بعد از مدتی از رده خارج می‌شود. این در حالی است که فرش دستباف تا سال‌ها قابل استفاده است و حتی می‌توان به چشم کالای سرمایه‌ای به آن نگاه کرد.

وی با ابراز تاسف از عدم حمایت از صنعت فرش و عدم امتیاز دهی برای صادرات این کالا یادآور شد: در حال حاضر خریداران فرش دستباف پاکستان و هند مشغول امتیازاتی از قبیل حمل و نقل تا مقصد مورد نظر می‌شوند. این در حالی است که تاجران ایرانی خارج از کشور با مشکلات صادرات مواجهند و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. همچنین برخی از تجار برای اینکه بازار فرش را از دست ندهند نقشه‌های فرش ایرانی را به پاکستان، هندوستان و چین داده‌اند که آنها اکنون به رقبای ما در جهان تبدیل شده‌اند.

پارسایی خاطرنشان کرد: صنعت فرش آنقدر ریشه دار و اصیل است که در صورت حمایت از آن هیچ کشوری نمی‌تواند جای ما را بگیرد. صنایع دیگر مثل صنعت خودرو به راحتی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند اما صنعت فرش هیچ تاثیرپذیری از تحریم ندارد و هیچ کشوری در دنیا هم یارای رقابت با ما را ندارد. زیرا این صنعت 100 درصد داخلی است و در همه مراحل خود بدون وابستگی پیش می‌رود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه برنامه مدونی در وزارت صنعت برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت فرش وجود ندارد، اضافه کرد: ای کاش صنعت فرش ذیل نظارت میراث فرهنگی تعریف می‌شد؛ چرا که در این صورت می‌توانستیم امید بیشتری به حمایت از آن داشته باشیم. از آقای مونسان هم انتظار داریم برنامه جدی برای نجات صنعت فرش از این وضع اسف بار ارائه کند.

پارسایی با بیان اینکه تنها رفو و ترمیم فرش‌های مرجوعی در داخل ایران 2000 شغل مستقیم ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: البته این امر نیازمند تسهیل مبادلات گمرکی است ظاهرا در حال حاضر به دلیل برخی مشکلاتی که در گمرک ایران وجود دارد و عدم همکاری گمرک، تاجران فرش بالاجبار فرش‌های مرجوعی را برای ترمیم به ترکیه، پاکستان و هند ببرند. اینها نشان می‌دهد مسیرها برای فرش دستباف نه تنها تسهیل شده بلکه بسته‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر به فکر کالای داخلی و تولید ملی قابل دفاع هستیم که حرفی برای گفتن دارد نباید بگذاریم صنعت فرش مغفول بماند و باید تدبیری در حاکمیت اندیشیده شود تا این صنعت تحت پوشش‌های حمایتی قرار گیرد.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا