نقوش و طرح های فرش

تصاویر قالی های تاریخی کرمان(قسمت ششم)

قالی های تاریخی کرمان

ریزبافت ترین قالی های کرمان

یکی از ریزبافت ترین قالی های کرمان که در قرن 20 میلادی بافته شده است.

برگ های داسی شکل

یکی از گرانترین و نفیس ترین قالی های کرمان به نام “برگ های داسی شکل” که در قرن 20 میلادی بافته شده است، این فرش به قیمت باورنکردنی سی و سه میلیون و هفتصد هزار دلار در یک حراجی به فروش رسید.

موزه ویکتوریا

یکی از زیباترین فرش هایی در کرمان بافته شده است و متعلق به دوران صفویه است، فرشبافی در این دوران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، همچنین نفیس ترین فرش ها متعلق به این زمان از تاریخ است. در حال حاضر این فرش در موزه ویکتوریا و آلبرت واقع در لندن نگهداری میشود.

موزه نیویورک

یکی دیگر از دستبافته های کرمان که متعلق به دوران صفویه است. نقش این فرش دارای یک ترنج مرکزی و چهار لچک در گوشه ها است. تمام متن این فرش با انواع مختلفی از گل ها پر شده است. این قالی در موزه metropolitan نیویورک نگهداری میشود.

نقش محرابی

این قالی دستباف کرمان با نقش محرابی در قرن چهاردهم بافته شده است، زمینه این فرش را گلها و شاخه های بسیار زیبایی پوشش داده است و در پایین دو طاووس بزرگ و دو طوطی کوچک در بالا به صورت متقارن دیده میشود

احمد شاه قاجار

در زمان ها قدیم تصاویر خیلی از پادشاهان بروی فرش بافته میشد، یکی از چهره هایی که بافت آن رواج داشت احمد شاه قاجار بود، این قالیچه در راور کرمان به نحو هنرمندانه ای طراحی و بافته شده است.

گردآوری: عذرا صالحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا