اخبار فرش

برگزاری گردهمایی روسای ادارات‌ فرش کشور در شیراز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: گردهمایی دو روزه‌ ی روسای ادارات صنعت فرش دستبافت کشور، 30 مهرماه در شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، علی همتی شنبه 26 مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: این گردهمایی دو روزه با حضور رئیس ملی فرش ایران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و فعالان این صنعت برگزار می‌شود.

به گفته همتی، بررسی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و مشکلات فراروی صنعت فرش به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد تا در راستای ارتقاء کیفیت، آموزش نیروها، توسعه بازار، ساماندهی و توسعه مجتمع‌های فرش‌بافی، چاره‌اندیشی شود.

این مقام مسئول با اشاره به برپایی نمایشگاه صنعت فرش دستبافت در حاشیه این نشست دو روزه خبر داد و گفت: این نمایشگاه محلی برای عرضه فرش، گبه، گلیم و دیگر دست‌بافته‌های نفیس استان فارس و با نام بهشت شیراز بر صحنه تار و پود، در محل هتل شیراز برپا خواهد شد و تا دوم آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

همتی با یادآوری اینکه فرش از جمله صنایع مهم و اشتغالزای فارس به‌شمار می‌رود که منبع کسب درآمدهای ارزی و ریالی بوده و هست، گفت: در این صنعت امکان سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه و در ابعاد خانگی تا صنعتی، وجود دارد.

او با بیان اینکه در روستاها صنعت فرش‌بافی از گذشته تاکنون به‌عنوان یکی از مشاغل مکمل، مورد توجه اعضای خانواده‌ها خصوصا زنان و دختران بوده و هست، گفت: توسعه این صنعت در روستاها، یکی از راه‌های مهار روند مهاجرت روستاییان به شهرها محسوب می‌شود.

همتی با تصریح اینکه فرش دستبافت ایران یک مقوله چند وجهی است، گفت: از یک‌طرف فرش‌بافی آمیخته با تاریخ و پیشینه باستانی کشور و از طرفی پیوسته با فرهنگ و هنر این سرزمین و از جهتی نیز یک فعالیت کاملا اقتصادی و درآمدزا‌ست.

او اضافه کرد: فرش بین دستبافته‌های ایرانی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و به خانواده‌ها هم همواره به آن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه و توجه کرده‌اند، لذا کمتر کالایی را می‌توان یافت که در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی جامعه، اینگونه در ابعاد مختلف تاثیرگذار باشد و این نشان از اهمیت اقتصاد این صنعت دارد.

همتی همچنین تلاش جهت راه‌اندازی واحدهای صنعتی بزرگی که به نوعی تعطیل شده است، برگزاری مزایده برای واگذاری و فعال کردن معادن استان، تهیه کتاب راهنمای اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در فارس، پیگیری مباحث حمایت از حقوق مصرف‌کننده، بررسی تولید کیفی نان، کنترل بازار و ایجاد و کامل کردن زیرساخت‌های توسعه صادرات در فارس را از جمله اقدامات انجام شده طی ماه‌های گذشته بیان کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لوایح ارائه شده از سوی دولت در خصوص حمایت از تولید، مالیات بر ارزش افزوده و خروج از رکود، به مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که با تصویب و اجرایی شدن این طرح‌ها شاهد آینده‌ای پررونق برای صنایع مختلف و همچنین فعالان در عرصه‌های بازرگانی و تجاری باشیم.

همتی همچنین گفت: معادن مستقر در منطقه دوکوهک در شمالغرب شیراز با توجه به اهمیت شرایط زیست‌محیطی و رعایت حقوق ساکنان در این منطقه، ظرف مدت 5 سال آینده، باید با کمک به حفظ سرمایه‌گذاری‌ها‌ به منطقه‌ای بعد از شعاع 30 کیلومتری شیراز منتقل شوند.

شیراز کف ساده

حدود نه متری دستباف قشقایی شیرازی نقشه کف ساده کتیبه دار پشم دستریس رنگ گیاهی

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا