نقوش و طرح های فرش

آموزش طراحی و نقاشی فرش قسمت سوم

راور

گل ریز راور به سبکی از طراحی و نقوشی میگویند که به خطه کرمان مربوط است و یکی از کارهایی هست که به قلمی ریز نیاز دارد گلها تقریبا ساده بیشتر پنج پر و از نظر طراحی به بخش خوشه ای ها مربوط میشود. از شاخصه های مربوط به کار راور کرمان گلهای خوشه ای هست بدین ترتیب که از دو طرف یک شاخه گلها بیرون آمده و تعداد آن فرد است که کوچکترین دسته آن ۳ گل و بیشترین آن ۹ گل است که ۷ گل آن کاربری بیشتری دارد.

گلها و شاخ و برگ دارای رنگهای معمولی و تقریبا بی جان هستند و در چندین سال اخیر بدستور جناب رجبیان این گلها را با گل رز که سبک تخصصی رجبیان ها (خصوصا حاج ابوالفظل رجبیان و حاج حبیب الله رجبیان) بود تلفیق کردم و خود این کار باعث پدید آمدن یک سبک مجزا از کرمان شد. این سبک خواهان بسیاری داشته و دارد و کماکان این سبک از فرش در قم با قدرت پیش میرود به چینش گلها و قلم آنها و اندازه گلها در عکسها دقت کنید.

دربعضی ازطراحی ها درزدن گلهای کرمان وادامه وبلندی بند گل وشاخه زیاده روی شده واین نوع از کار نیز زیبای خودش را دارد .

گل ریزمخلوط گل ریز کرمان با سبک شاخ گوزنی و گل فرنگ. کار خودم

گل ریزدرختی کومه گل ریز کرمان

 

گل ریز گل ریز گل ریز گل ریزگل ریز کرمان به تعداد گلهای خروجی از یک شاخه دقت کنید که بسیار زیاد است این همان سبک خاص کرمان است. که جدیدا اقتباس شده

دراین دو نوع طراحی گل که من به آن سبک کرمان معاصر میگویم گلها به ترتیب کوچکتر میشود و در اطراف گلها برگهای مخصوص همان گل زده میشود که برگها نیز بترتیب کوچکتر میشود. ولی نوعی از طراحی کرمان معاصر وجود دارد که بیشتر به اصالت آن شباهت دارد و آن زدن گلهایی با یک اندازه دو طرف یک شاخه یا بند است. مثل تصویرزیر.

گل ریزگل رز وگل ریز کرمان تلفیق

گل ریزکرمان یا بدین صورت خوشه ای زده میشود.

گل ریزیا بدین صورت دنبال هم که درشکل میبینید

گل ریزاین سبک کرمان که از دو سوی بند گلها طراحی میشود و تعداد فرد دارد و ۷ تایی و ۹ تایی آن کاربرد بیشتری دارد.

گل رز

در آخر میتوانم بگویم که در چندین سال گذشته گل ریز کرمان تحولی خاص داشته و در رنگ آمیزی آن از رنگهای شاد استفاده شده و بازار خوبی را داشته است. این سبک را در درختی، گل رز گل ریز، لچک ترنج، خشتی، ستونی و… چندین سبک اصیل وارد کرده و با آنها تلفیق کرده ایم.

گل رز

گل رز همانطوری که از نامش مشخص است به شبه گل سرخی که اکثرا تم قرمز دارد گفته میشود. گل رز از سبکهای زیبای قم و از فرشهای با خواهان فراوان است. وجود گل سرخ در فنجان چای درتابلوهای گل و مرغ رضا عباسی و نقاشان دیگر در کوسن ها رو رختخوابی ها کاغذ کادوها جعبه های تزیینی و خلاصه در تعاملات عاشقانه و ازدواج و بسیاری موارد دیگر نقاشان را بر آن داشت تا به سراغ این طرح رفته و روز به روز در ارتقای آن بکوشند و با گذشت روزها و پیوند نوستالژی هنرمندان و گل سرخ و زیبایی این گل نسبت به گلهای دیگر رفته رفته باعث زیباتر شدن و بهتر شدن این نوع طراحی شد و از آن یک سبک خاص بوجود آورد.

گل رز از کاربردی ترین نوع طراحی در نقشه های قم میباشد. خود من گل رز را با تمام سبکها تلفیق کرده و کار کردم. از قبیل درختی، خشتی، کرمان، لچک ترنج، شاه عباسی و بسیاری دیگر و تقریبا در تمام این موارد جلوه زیبایی به کار داده و باعث شادی و درخشش فرش شده. بسیاری از دوستان گل رز را کار کردن ولی بدلیل رنگ آمیزی اشتباه یا دور از سبک رز بافان کارشان چهره نشد. این سبک در انحصار من به عنوان نقاش و خانواده رجبیان به عنوان تولیدی بوده از ۲۷ سال پیش و با ورود کپی رنگی و نبود قانون کپی رایت اکنون تولیدی های فراوانی با این سبک کار میکنند.

گل ریزگل رز

گل ریز کرمانگل ریز

گل رز و کرمان. کار خودم

گل ریزگل رز و بته کرمونی و بندماری .کار خودم

قالی کرمانگل رز و سبک های مختلف کار خودم

گل ریزگل رز و اسلیمی لچک ترنج .کار خودم

گل ریزگل رز و گنبد کار خودم

گل ریزگل رز بندماری. کار خودم

نهایتا میتوان گفت سبک گل رز یکی از پرفروش ترین سبکهای موجود بازار است و کشورهای آسیای شرقی خصوصا ژاپن و چند کشور اروپایی از مشتری های دایمی این سبک هستند. دوستان زدن گل رز بسیار نیاز به روز شمار هفته دارد. مثال اگر گلدانی از گل رز یا گل سرخ یا گل محمدی داشته باشیم پس از اینکه چند گل شکفته شد میتوانیم گلها را بنا به روز شمار مقدار سن و زمان باز شدنشان را حدس بزنیم به این ترتیب که غنچه خیلی کوچک غنچه بزرگ غنچه نیمه شکفته گل نیمه شکفته گل شکفته و گل تمام باز. حالا با این نگاه باید مدادی فرش گل رز زد.

گل ریزبه این چند نمونه نگاه کنید

گل ریزسپس دیگر به این گلها میرسیم

البته ناگفته نماند که این گل رز بسیار ساده و معمولی کار میشود و نهایتا همه فرش نقش گل رز را بازی میکنند. ولی در موارد دیگر که نیاز باشد از گل رز هنری در فرش استفاده کنیم به صورت سایه دار و چند رنگ کار میکنیم

مثل عکسهای زیر

گل ریزرز معمولی یا کمی سایه دار که رنگهای بیشتری از رز تجاری دارد. کار خودم

گل ریزرز سایه دار به غنچه ها دقت کنید

گل ریزو باز هم رز در سبد گل. کار خودم

در ۵ سال گذشته سعی کردم همچون گل فروشی ها رنگ گل رز را از انحصار سه رنگ صورتی. مسی و گلی خارج کنم و این کار را کردم و گل رز تجاری با رنگهای دیگر نیز زدم و استقبال هم داشت.

گل ریزهم گل رز مرسوم هم گل رز رنگی. کار خودم

و بدلیل گستردگی و زیبایی این سبک جای کار فراوانی دارد تا جایی که گل رز های سنگین تری نیز زدم که دو نمونه در زیر میبینید.

گل ریزگل رز پر کار سایه دار. کار خودم

گل ریز
گل رز پر کار. کار خودم

من کماکان گل رز را وسعت داده و سبکها و رنگ آمیزی های بهتر و پر کارتر در دست دارم. که بدلیل سکرت بودن و تعهد به صاحب کار از تقدیم کردن حظورتون معذورم. این قسمت بالا را عرض کردم که افرادی که تصمیم به نقاش شدن گرفتن بدانند که رز و نقاشی انتها و پایانی ندارد من ۲۷ سال است که هر سال کار جدیدتری زدم در رابطه با رز.

منبع
استاد علی فرد طراح فرش سبک قم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا